Macro 1:1 met midden formaat

Eindelijk is het zover… !
De Macro Extention Tube “MCEX-45G WR” was eindelijk toegekomen in de winkel 😎
Wat is dat voor een ding ❓ zullen vele bezoekers nu denken…
Dat ding is niet meer dan een 45mm lange ‘buis’ die tussen de 120mm “macro” lens
én de Fuji GFX body wordt geplaatst. (WR staat voor Alle Weer Resident)


De 120mm GFX “macro” lens is initieel een 2:1 lens… niet echt een macro lens dus…
Maar als je die 45mm tube gebruikt dan gebeurt er iets héél leuk 🤗
Namelijk de macro verhouding gaat dan van 2:1 naar 1:1 !
Dat wil zeggen dat je 2 maal dichterbij kan komen dan bij een 2:1 verhouding 👍
1 mm² van je onderwerp is dan ook echt 1 mm² groot op de CCD geprojecteerd !
De lens veranderd door de extender ook van focus lengte…
De 120mm macro 1:2 wordt nu een 90mm macro 1:1 !
Samengevat : In macro fotografie is het verschil tussen 2:1 en 1:1
macro verhouding immens groot.
De enorm grote sensor in het Midden Formaat staat dan ook garant voor een heerlijk zachte achtergrond (bokeh), wat in macro fotografie heel mooi meegenomen is natuurlijk 🧐
Meer tech info over dit alles lees je hier

Een kleine, groene krekel sprong plotseling op een tuinstoel…






Het groene beestje was bijna 1 cm lang…
Zijn (of haar ?) twee antennes scannen constant de omgeving af …





Eindelijk kon ik het beestje min of meer evenwijdig met de lens krijgen,
zodat de scherptediepte tussen hoofd en staart min of meer gelijk was.
Enkele seconden later, toen ik nog wat dichterbij wou komen,
sprong het groene beestje ineens weg !






Mijn volgend foto “model” was deze groene vleesvlieg…
Het beestje zat ietwat schuin tov de macro lens.
Je ziet goed hoe beperkt de scherptediepte met deze lens is !
Het achtereind van de vlieg is scherp, de kop is reeds onscherp…
Nu zou er met de laatste firmware update voor deze camera voorzien zijn
dat je focusstacking kan doen in de camera zelf…
Deze techniek moet ik eens deftig uitdokteren, want dat betekent dat ik met (flink wat !)
extra werk deze vlieg, hoe schuin ze ook tov mij zit, van begin tot het eind
vlijmscherp kan krijgen.
Maar zal dat een meerwaarde geven aan mijn macro’s ?
Nu zit de kracht van mijn macro’s in de verhouding tussen
het scherpe én het onscherpe gebied.
Hoe zal het aanvoelen als heel het onderwerp scherp is ?
Zal ik zonder statief kunnen werken ?

Dat stacking mechanisme uitproberen is dus de boodschap ! 🧐🤔





Een uitgebloemd én verdord Juffertje in het groen…





Twee vuurwantsen in overleg…
Het zijn nuttige beestjes, ze ruimen alle afval op en doen geen kwaad
aan bestaande planten of bloemen.





Deze kleine vuurwants leek wel te poseren voor mijn lens 📷👍






Als je maar traag genoeg beweegt kan je héél dichtbij vuurwantsen komen…
Let er wel op dat je door je neus in en uit ademt…
Waarom ?
Omdat wantsen de ademgeur uit onze open mond niet echt kunnen waarderen…
Net zoals de meeste insecten trouwens …




Et voila, we zijn weer aan het eind van een macro logje gekomen.
‘k hoop dat je van de insecten macro’s genoten hebt,
ook mijn uitleg over midden formaat camera’s, mijn indrukken & overpeinzingen ervan
en over de ongelooflijk mooie natuur in het kleine wereldje natuurlijk !
Alvast een dikke merci voor je bezoekje én een ferme dankjewel voor je reactie ! 😎

Salukes en graag tot weerzien in mijn volgend(e) logje(s)…We zien dan wel weer over welk onderwerp we het dan gaan hebben hé 😉


Groetjes, Dirk

36 gedachten over “Macro 1:1 met midden formaat

  1. In mijn jeugd heb ik heel veel met tussenringen gewerkt die we met onze kleinbeeldcamera’s bruikten in combinatie met onze standaard 50 mm lens. Het waren wel niet de resultaten die je hier toont maar we waren er heel blij mee om de Alpenbloemen tijdens onze bergvakanties te kunnen vastleggen op dia’s.
    Knappe resultaten die je hier toont Dirk.
    Groetjes….

    Geliked door 1 persoon

  2. Deze sprinkhaan heb je mooi fotografeert. Het ziet goed uit. Ik had toen ook gezien. Geen camera bij me. Vuurwants hebben prachtig kleur. Je ziet daar veel op de plant. Mooie verhaal heb je van geschreven over de lens van je. Je hebt goede lens. Ik heb je foto’s genoten.

    Geliked door 1 persoon

  3. Wow! Ik heb je bijschrift gelezen en ik moet zeggen heel bijzonder!
    Het zegt me iets daar ik ook van macro fotografie hou!
    Straks nog eens me in dit verdiepen en bedankt voor de info!
    Prachtige foto’s !!! 👌👍

    Geliked door 1 persoon

  4. Je hebt Japie Krekel mooi geportretteerd met je nieuwe aanwinst. Maar dat geldt ook voor de vuurwants. Maar toch kom ik uiteindelijk terecht bij de eerste foto van de restanten van het juffertje in ’t groen als mooiste van deze serie.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Jan,
      Wat me het meest bevalt aan deze midden formaat én deze grote macro,
      zijn de verbluffende details die zichtbaar worden. Met een aps-c of een FF camera is dit soort van details niet mogelijk. De Juffertjes in het groen zijn wondere plantjes hé ?

      Geliked door 1 persoon

  5. Een prachtige nieuwe aanwinst! En de foto’s zijn perfect. Ik begrijp je terughoudendheid t.a.v. de focusstacking. Het ‘gevaar’ van dat soort hulpmiddelen is dat je het ‘eigen’ contact met de dingen een beetje inlevert. Het beste is denk ik inderdaad goed uitdokteren hoe het werkt; en dan het je eigen maken. Dan kun je bewust kiezen waar je het kunt gebruiken, en waar niet.

    Geliked door 1 persoon

    1. Een dikke merci Harrie !
      Je hebt mijn terughoudendheid t.a.v. focusstaccking heel goed aangevoeld.
      Waarschijnlijk gaat er een nieuwe “vorm” en/of ‘norm’ van macro-fotografie groeien, uit deze nieuwe technische mogelijkheden (die in de toekomst veel verder zullen evalueren). Ik ga het vooral bekijken als nieuwe uitdagingen 🙂

      Geliked door 1 persoon

  6. Mooi Dirk Wat gebeurd er als men een echte macro of microlens gebruikt met de verhoudingen ?? Het is mooi zo en mogelijk nog beter of niet Allemaal nog moeilijk voor mij Groetjes

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Willy,
      Als je een extra extender gebruikt met een 1:1 macro lens, dan moet je zo dichtbij komen
      dat je bijna niets meer ziet van je onderwerp… Dan moet je ook minimaal werken met een macro-slede, extra belichting,enz… Dat soort van extreme macro is niet echt iets voor jou denk ik…

      Like

Plaats een reactie