Ochtendvorst macro fotografie (Deel 7)




Mijn blog verloopt niet echt volgens een vast patroon,
maar dat heb je heel zeker al opgemerkt 😎
Ik voel me goed bij een beetje georganiseerde chaos
én het scherpt de nieuwsgierigheid van mijn bezoekers wat aan 😉

De camera is nog steeds de Sony A7 R2 met de Laowa 100mm macro
De Exif data kan ik niet tonen, omdat de lens volledig manueel is
én bijgevolg géén technische informatie wegschrijft bij de foto.

Een klein klompje ijs is gesmolten in het ochtendzonnetje…
Een half uurtje later zal het water terug ijs worden !







Een klein dotje bevroren mosjes op een oude betonplaat…
In mijn ogen zijn het juweeltjes van moeder natuur én koning winter 😎







Een argeloos slakje dacht onderdak te krijgen in ons insecten hotel…
Het werd de allerlaatste nacht voor het beestje !
(Dat is er weer ééntje minder om onze viooltjes op te vreten ! 😉 )







Van dit klein stukje opgerolde bekaert geplastificieerde kottekes
draad heb ik veel plezier gehad !
Heel veel druppeltjes waar de zon in straalt zie je nu als bokeh cirkels !
De heel beperkte scherptediepte van een macrolens…
Daar kan je mee schilderen vind ik :mrgreen:







Een macro fotograaf heeft niet veel nodig om inspiratie te vinden 😎
Wat oude kottekesdraad, wat winters zonlicht en water druppeltjes…
méér moet het echt niet zijn 😉







De overgang van water naar ijs… Dat noemen ze ‘Bevriezen’…
Het is echt wel boeiend om de overgang van water naar ijs te fotograferen !
Het “groeiende” ijs, schrijft als het ware kronkelende lijntjes in die overgang …
De kleuren van de regenboog zie ik ook terug in de bokeh cirkels !
Macro fotografie is steeds weer de wereld opnieuw ontdekken ! 😎







Omdat ik ook ‘gek’ ben op de subtiele zachtheid van het “Orton” effect ,

heb ik hieronder een Orton bewerking op de vorige foto gemaakt…







Fotografie valt of staat met licht…
Iedere fotograaf is dan ook heel blij met mooi licht 😎
Bij deze foto van een simpel blad was ik dan ook heel blij
met het superzachte winterlicht 🙂







Terug aan de schapenweide…
Het groene gras én het warme licht van de lage winterzon,
zorgen voor een perfecte achtergrond voor de beroeste pinnekesdraad…







Een zwart/wit bewerking van dit mooie licht kon ik me echt niet laten !







Als afsluiter voor vandaag…
Twee stalen draadjes, bijeengehouden door wat groene draad,
wat warm én diffuus zonlicht
en wat ochtenddauw water…
Hoe mooi kan eenvoud wezen hé ? :mrgreen:






Et voila, we zijn weer aan het eind van een Ochtendvorst macro logje gekomen.
(Deel 7 reeds !)

‘k hoop dat je genoten hebt van mijn winterse ‘kijk’ op macro fotografie,

mijn “reis” doorheen het wonderbare & kleine wereldje van piepkleine ijskristallen

Opmerkingen of commentaren zijn zoals steeds welkom  cool.

Alvast een dikke merci voor je bezoekje én bedankt voor je reactie ! :mrgreen:

Salukes, en graag tot weerzien in mijn volgend(e) logje(s)…

We zien dan wel over welk onderwerp we het dan gaan hebben laughing

Groetjes, Dirk

45 gedachten over “Ochtendvorst macro fotografie (Deel 7)

  1. Fijne serie met hier en daar weer prachtige details.
    De foto van het fijn geaderde blad is hier met stip mijn favoriete foto. Maar ook de eerste twee foto’s en de kleurenfoto van het fijne prikkeldraad mogen er zeker zijn.
    De tussenliggende foto’s van de druppels vind ik allemaal net wat een te druk beeld hebben. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Jan !
      De mooiste foto’s maak je altijd met het mooiste licht hé ?
      De foto’s van de ‘kottekesdraad’ zijn vooral gemaakt om de overgang van water naar beginnend ijs te onderstrepen. Meer en meer werk ik ook naar een natuurlijk zijdezacht bokeh in mijn foto’s.

      Geliked door 1 persoon

        1. Daar heb je héél zeker een sterk punt Jan !
          Als het nog eens vriest, zal ik je advies zeker opvolgen.
          Dezelfde kottekesdraad is inmiddels veilig opgeborgen in ons tuinhuis, klaar voor nog eens… 😉
          Wat smaak betreft… Dat is heel subjectief hé ? Daar kan je eindeloos over emmeren vind ik …
          Het is veel belangrijker dat mensen raakpunten kunnen vinden in smaak,kleur,compositie,enz enz gevoel. Zo leer en ontdek je dingen die je anders misschien nooit had geweten ? 😉

          Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Liesbeth.
      Meestal weet ik ongeveer wel wat ik ga presenteren in de volgende logjes hoor,
      maar mijn interesse in fotografie is zo breed dat ik alle ‘fotografie gebieden’ die ik uitprobeer een beetje moet spreiden, om zo een breed overzicht te geven van mijn totale fotografie ‘werk’.
      Mijn logjes zijn min of meer een afspiegeling van mijn bestaan denk ik… Ik kan niet echt voluit leven met vaste structuren of vastgeroeste regeltjes (in mijn vrije tijd hé… ) Wat gecontroleerde chaos vind ik heel verrijkend 🙂

      Like

    1. Dank je Willy,
      Jij bent een ervaren groothoek-lens-fotograaf… zoveel is zeker !
      Mijn foto domein is juist het tegenovergestelde…
      Het is fijn dat we elkaar steeds weer eerlijk-positief tegemoet komen,
      als collega fotografen 🙂

      Like

  2. Prachtige foto’s weer Dirk.
    Zo mooi om te zien, zeker met dat mooie bokeh op de achtergrond.
    Zo zie je maar weer hoe simpele dingen, pareltjes worden in de natuur.
    Mits je ze goed fotografeert en daar heb jij geen moeite mee.
    Groetjes Tinie

    Geliked door 1 persoon

  3. Hoi Dirk,
    leuk zoals je dit hebt gedaan met je kopfoto (ook eerste foto in je blog).
    Deze springt er ook echt uit hahahahaha….. Je foto met de rijp )tweede foto) is ook al zo’n juweeltje maar ik vind dat eigenlijk altijd heel erg mooi om te zien en om te doen 😉
    Ook leuke details in je fotografie zoals met het prikkeldraad 🙂 Ik mag dat wel zien.
    Altijd geneiten hier, chaos of niet.

    Groetje

    Geliked door 1 persoon

  4. Met je macro-lens zorg je weer voor abstracte schoonheid van de bovenste plank, Dirk. Zelden werden kottekesdraad en pinnekesdraad zo kunstig mooi in beeld gebracht.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie