Het kleine wereldje…

Van de spiegelingen & experimentjes keren we terug naar de werkelijkheid 😀

Ook vandaag zoeken we het niet te ver…

We blijven lekker lui in ons tuintje zitten en duiken terug ‘Het kleine wereldje‘ in

Het kleine wereldje van de macro fotografie,

waarin ik heel graag op ontdekking ga

(maar dat wist je al hé ? 😀 )

 

Met de uitmuntende Canon 180mm macrolens ,

die via een Metabones adapter op mijn Sony A7R2 is geklikt,

ben ik meer dan deftig gewapend om het wondere kleine wereldje te verkennen :mrgreen:

 

’t zijn niet alleen de bijen en hommels die stuifmeel verzamelen en verspreiden…

Zoals je ziet op de foto draagt de ‘fraaie schijnboktor’ ook zijn steentje bij 🙂

 

 

 

 

Onbewust

Een piepkleine tor

helpt onbewust mee in het

stuifmeel transport werk

 

 

 

 

 

Het zal je maar overkomen hé…

Hier zat ik rustig & ontspannen bezig,

om die kleine ‘fraaie schijnboktor’ (links onder) scherp voor de lens te krijgen.

Op het moment dat ik afdrukte kwam een dikke ‘roenker’ op de bloem zitten…

De 2 torretjes onderaan zijn nog min of meer scherp,

maar die rustverstorende ‘roenker’ staat voor zijn straf onscherp op de foto :mrgreen:

In het macrowereldje maakt 1/10 millimeter een wereld van verschil !

 

 

 

 

De zalig kleine dieptescherpte van een macrolens,

kan (én zal) door de fotograaf gebruikt worden,

om bepaalde effecten, sfeermakers in te zetten

om zijn bedoeling, zijn boodschap, te onderstrepen…

 

Twee bloemen

groeien amper 10 cm van elkaar

en toch lijkt de afstand zo ver…

Wat wil ik daarmee zeggen ? Wat bedoel ik daarmee ?

 

Als fotograaf kan je een boodschap geven…

maar hoe ziet de “kijker” deze boodschap ?

Doet de kijker moeite om de boodschap te zien ?

In onze moderne tijden van like’s & massale informatie consumptie

zie je soms door de bomen het bos niet meer…

 

Graag wil ik je mijn bedoeling van deze foto uitleggen :

Met deze foto probeer ik gewoon een euvel,

een dik mankement in onze moderne tijd aan te kaarten…

Er is nog nooit zoveel eenzaamheid geweest als vandaag !

Terwijl nog nooit als tevoren de mens zoveel communicatie mogelijkheden,

tot zijn beschikking gekregen heeft als vandaag !

Een doordenkertje ?

 

Tot zover mijn lezing 😀

 

Naam van deze foto: Eenzaamheid 

 

 

 

 

Op onze witte margrieten heb ik ooit al tientallen beestjes zien paraderen !

Maar dit ‘beestje’ heb ik hier nog niet gezien…

Volgens mijn Trion natuur gids boek is het een ‘Rode smalboktor’ (Leptura rubra)

Ik ben geen entomoloog hé, dus sta ik open voor meer accurate informatie 😀

 

 

 

 

Et voila, we zijn weer aan het eind van het logje gekomen…

‘k hoop dat je genoten hebt van mijn bloemen & insect macro fotografie én haiku woordjes uit eigen kweek.

Dit ‘kleine wereld’ logje krijgt zeker nog een vervolg hoor…

Opmerkingen of commentaren zijn steeds welkom  cool.

Alvast bedankt voor je commentaar smile !

 

Salukes, en graag tot ziens in ’t volgende blogje…

We zien wel over welk onderwerp we het gaan hebben én wanneer hé laughing

 

Dirk

 

25 gedachten over “Het kleine wereldje…

  1. probeer al een tijdje iets te plaatsen, maar kater Rowan tracht me daar met alle middelen van te weerhouden. Kopstoten en achterpoot manipulaties. De canon gaat op de Sony … dat is interessant. Ik zit met een olympus 200 mm macro, maar die gaat niet op mijn Nikon, ging wel met tussenstuk op de PL8 van Olympus. Op een Canon past ze dan weer wel, met tussenstuk. Bijzonder zware lens.
    Sony die hadden vroeger toch minolta overgenomen als ik me niet vergis. Ergens in 2004-2005, had net een Minolta gekocht, vond ik prima cameras.
    Die eenzaamheid wordt het best geïllustreerd door appartementsbewoners in de grootstad. Niemand kent daar iemand … Ik heb zo een schilderstudio in het Antwerpse, daar kende ik iedereen over een tiental jaren, nu bijna niemand, het nieuwe publiek is ook zo dat je hen beter niet kent, hoe spijtig dat ook mag zijn.
    De natuurgids is van Tirion als ik me niet vergis … Daar heb ik er ook een reeks van.

    Geliked door 1 persoon

    1. Inderdaad Erwin, het is niet Trion maar Tirion.
      Het zijn leuke tijden nu er veel adapters gemaakt worden die zorgen dat je lenzen van vele merken kan gebruiken op andere body merken. Vroeger was veranderen van body merk heel duur,omdat je al je lenzen moest verkopen en weer nieuwe kopen. Tegenwoordig koop je gewoon een adapter, die zelfs alle elektronica van de lens doorschakelt en je kan weer verder ! Zo kan ik al mijn Canon lenzen blijven gebruiken op Sony & Fuji body’s.
      De begrip ‘eenzaamheid’ wou ik opzoeken in de natuur… maar ik begrijp je opmerking heel goed.

      Like

  2. Wauw wat heb jij mooie macro foto’s gemaakt. Mooie beestje zie je goed op de bloemen. En mooie verehaal heb je erbij geschreven. Knappe foto’s gemaakt. Puur genieten van mooie bloemen en beestjes erop. Fijne zondag. Groetjes,

    Geliked door 1 persoon

  3. Hoi Dirk,
    dit is wel zo vreselijk mooi!
    Ik geniet sowieso van de macro maar de onderwerpen die je hier laat zien zijn ronduit prachtig.
    De kleuren van het groene torretje, de boktor en de mooie lila blaadjes van de bloem zijn een prachtige combinatie.
    Dit is echt genieten Dirk. Mijn complimenten.
    Groet, Helma

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie