Het kleine zomerse wereldje

Van het ‘Kleine Wereldje’ in Limburg,
gaan we verder met een heel andere ‘Kleine Wereldje’,
namelijk, : Het kleine wereldje in mijn terras en tuin.
De foto’s dateren uit juni dit jaar.

Het fototoestel is de Fuji XH1,
de lens is de Canon 180mm f3,5 macrolens,
die via de Fringer EF->FX adapter op de Fuji X body is geklikt.
Deze adapter verbind natuurlijk ook de elektronica van de lens
met de elektronica van de Fuji XH1 body.
Deze Fringer adapter bevat ook een diafragma ring,
waar ik probleemloos het diafragma mee kan veranderen.
(Op de 180mm macro lens zelf zit geen diafragma ring,
het diafragma moet je op de Canon body zelf veranderen
dmv een diafragma wieltje.)
Heel handig dus van de Fringer ingenieurs 😎

In één van onze houten bloembakken groeien petieterig kleine
witte bloemetjes. Elk bloemetje is ongeveer 1 a 1,5mm groot.
Toen ik de foto later ‘ontwikkelde’ in de digitale doka, Photoshop,
zag ik tot mijn verrassing een piepklein (kevertje ?)
in één van de witte bloemetjes kruipen 🙂






Een blindebij zie ik regelmatig snoepen van onze witte margrieten 🙂






Het lieve beestje vond het leuk om gefotografeerd te worden
en toonde zich dan ook van zijn/haar (?) beste kant 😎






Groene vleesvliegen zie ik ook regelmatig in onze wilde bloementuin…
Zolang ze niet in onze keuken komen, mogen ze van mij doen wat ze willen 🙂





Een witte margriet droom ervan om zo groot te worden als de buurvrouw 😉






Een Penseelkever (Trichius fasciatus)…
Deze soort zie ik héél zelden in onze tuin !
Daarom was ik dus heel blij dat ik dit mooie beestje kon fotograferen :mrgreen:






Bij het fotograferen van insecten, is het meestal gewoon een kwestie van heel traag
te handelen, geen bruuske bewegingen maken, niet in of uitademen in de richting
van het beestje (Veel insecten hebben een hekel aan mensenadem geurtjes…)
Zorgen dat je schaduw niet over hen heen komt… anders zijn ze weg !
Je mag lawaai maken, flitsen… daar zitten ze meestal niet mee in 🙂
Hier was ik ook blij dat het kevertje zijn voorkant mooi liet zien 😎






Ook de achterkant van deze Penseelkever is best wel mooi om te zien.
Door de beharing zijn het ook goede stuifmeel-overdragers.
Heel nuttige beestjes dus !
De symbiose die gedurende tientallen miljoenen jaren is gegroeid
tussen insecten en bloemen/planten … Als je daar echt stil bij staat,
dan besef je pas hoe wonderlijk het begrip ‘leven’ is :mrgreen:






Een klein slaapmutsje dat heel elegant haar tere bloemblaadjes
opvouwde in het warme licht van de zomerse avondzon…
De groene stengel , het roze-rode schijfje én de oranje bloemblaadjes
vond ik echt vertederend mooi 😉
Titel: Ballet met oranje tutu






Een Juffertje in het groen en een slaapmutsje…
Titel: Flower conversation






Om dit logje voor vandaag te eindigen…
Een naarstige hommel doet zich tegoed aan de vele bloemen
in onze wilde achtertuin…






Ik hoop dat je van dit zoveelste deel van “Het kleine wereldje” logje hebt genoten

Opmerkingen of commentaren zijn zoals steeds welkom

Alvast een dikke merci voor je reactie  smile !

Salukes, en graag tot weerzien in mijn volgend logje…

We zien dan nog wel over welk onderwerp we het dan gaan hebben laughing

Vriendelijke groetjes, Dirk






43 gedachten over “Het kleine zomerse wereldje

  1. Mooi dat penseelkevertje, ik had er nog nooit van gehoord. Grappig dat je soms pas een insect op je macrofoto ziet, die je met het blote oog niet zag. Mooie serie, ben beetje jaloers ook op het slaapmutsje, knap gemaakt!

    Geliked door 1 persoon

  2. Het zijn stuk voor stuk weer prachtige foto’s. De verrassing van de dag moet dat hele kleine kevertje wel geweest zijn. Dat heb ik zelf heel af en toe ook wel eens, dat ik pas op het beeldscherm zie wat ik nu eigenlijk (per ongeluk) precies heb gefotografeerd.
    De penseelkever is mijn favorietje beestje in deze serie. Zelf heb ik hem voor zo ver ik me herinner maar één keer kunnen fotograferen.
    Het elegante slaapmutsje is uiteindelijk mijn foto van de dag hier.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Jan,
      Per ongeluk kleine beestjes fotograferen is meestal een aangename ontdekking daarna 🙂
      De penseelkever zou volgens statistieken vrij veel voorkomen in Be en Nl, maar ook bij ons zijn ze heel zeldzaam (of ze weten zich goed te verstoppen ? 😉 )
      Het slaapmutsje is ook mijn favoriet, het avondlicht was toen zalig mooi en heerlijk diffuus gemaakt door wat regenwolken.

      Geliked door 1 persoon

        1. Heel zeker Joke,
          Na een langere tijd weet je wie wat leuk ,of niet leuk vind. Als fotograaf kan je kiezen…
          Ga ik voor ik gulden middenweg ? (om bezoekers te winnen ?)
          Of… blijf ik mijn eigen dingetje doen ? (om mijn eigen “weg” te volgen)
          Ik kies voor de laatste optie 🙂

          Geliked door 1 persoon

  3. Zo’n penseelkevertje had ik nog nooit gezien. Schitterende macro’s alweer Dirk. De foto van het oranje bloemetje is echt wel een knaller. De vorm van de bloem lijkt wel op een kunstig gevormd vaasje. Heel mooi !

    Geliked door 1 persoon

  4. Hoi Dirk,
    je openingsfoto is sowieso een juweeltje!!!!
    Ik heb trouwens geen idee wat dat voor klein kevertje is maar het is dus ook werkelijk piep en piepklein!!!
    Heel mooi vastgelegd net als die mooie kleine bloemetjes 🙂
    De groene vleesvlieg is ook mooi scherp en prachtig van kleur.
    Je penseelkever is ook een prachtig exemplaar. Helaas moeten we met dit soort plaatjes weer even wachten tot 2022 maar…. ik heb weer even heerlijk zitten genieten 🙂

    Groetjes, Helma

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie