IJsland 2019 (Deel 22)

Ondertussen is het weer een bijna een maand geleden dat we nog
eens in IJsland zijn geweest…
Hoogtijd dus om daar wat verandering in te brengen 😎

In dit logje komen we weldra in de omgeving van Svartifoss en de Jokulsarlon gletsjer.
Deze gletsjer is zo groot als Oost & West Vlaanderen, Brabant
én de provincie Antwerpen bijeen… Een joekel van een gletsjer dus ! 😎

De camera is nog steeds de Sony RX10, deze superzoom (24-600mm) camera
is me toen heel goed bevallen en is sedertdien mijn trouwe reisgezel 😎

Maar eerst nemen we afscheid van Vik…

ISO 500 , f8 , 1/40s , 210mm , 0 EV





Hier zie je een deel van de ingestorte berg aan de lust van Vic !
In 2016 stond ik in het midden van waar nu metershoge rotsblokken liggen…
Als je daaronder zit, dan is het echt wel het einde van de reis hoor !

ISO 500 , f8 , 1/80s , 130mm , 0 EV





Ergens aan de voet van het gebergte van Svartifoss…
Deze rotsen lijken wel te zijn weggelopen uit een sprookjesboek !
Elk moment verwacht je dat hier een troll opduikt 😎

ISO 500 , f8 , 1/100s , 140mm , 0 EV






Een IJslandse vlieg…
Vanop een paar meter afstand gekiekt op 600mm !
Met de Sony RX10 kan je min of meer macro fotografie doen,
op voorwaarde dat je onderwerp stil blijft zitten 😉

ISO 500 , f4,5 , 1/250s , 600mm , 0 EV






Daar komt ons doel voor vandaag in zicht…
De uitlopers van de enorme Jokulsarlon gletsjer !
De breedte van deze foto is enkele honderden meters !

Waarom is gletsjerijs blauw ??
Blauw ijs komt voor wanneer sneeuw op een gletsjer valt en wordt samengeperst zodat het onderdeel wordt van de gletsjer. Gedurende de reis afwaarts van de gletsjer worden alle luchtbellen eruit geperst en neemt de grootte van de ijskristallen toe zodat ze helderder worden.
Het ijs is om dezelfde reden blauw als dat water blauw kan zijn, namelijk door de absorptie van rood en geel licht zodat blauw licht overblijft. Deze absorptie vindt plaats door hydroxylgroepen. Dit gebeurt echter pas nadat het licht een lange weg (ca. 1 m) al heen en weer kaatsend door het ijs heeft afgelegd.
Bron: Wikipedia

ISO 500 , f5,6 , 1/1000s , 80mm , 0 EV






Hele brokken ijs breken van de enorme gletsjer
en drijven via een enorm ijs meer naar de Atlantische oceaan,
waar deze blauwe ijsreuzen terug water worden…
We troffen het met het weer… het regende niet (of bijna niet)
en het was min of meer windstil,
zodat we de ijsreuzen heel mooi gespiegeld zagen in het gletsjer smeltmeer

ISO 250 , f8 , 1/320s , 380mm , 0 EV





In dit wondermooie landschap kan je je als fotograaf helemaal uitleven ! :mrgreen:
Het lijkt echt of je op een andere planeet bent verzeild !
De drijvende ijsbergen hier zijn van enkele meters tot enkele tientallen meters groot !
Een ijsberg drijft doordat hij lichter is dan water. Maar 1/10 ervan zit boven water !
Omdat ijs in gewicht 10% lichter is dan water (de dichtheid van ijs is ongeveer 920 kg/m3 en die van zeewater ongeveer 1025 kg/m3), ligt 90% van de berg onder water !
Op sommige ijsbergen kan je er boven opklimmen…
Als je dan in het ijskoude smeltwater terecht komt… dat is dan je eigen fout 😉

ISO 250 , f8 , 1/250s , 100mm , 0 EV





In één van die drijvende ijs-joekels,
dacht ik een geabtraheerde vorm van een kindergezicht te zien…
Een kindergezicht dat ons, de mens, verwijt,
omdat we de wereld naar de vaantjes helpen…
De gestage opwarming van onze aarde is een feit !
Dat kan je onder andere héél goed merken
aan alle gletsjers in IJsland, die elk jaar kleiner worden… 🙄

ISO 250 , f8 , 1/250s , 100mm , 0 EV





Het enorme zoombereik van de Sony RX10,
is zeker ideaal om enorme landschappen vast te leggen !
De onderste blauwe ijsklompen , helemaal onderin de gletsjer
zijn enkele tientallen meters hoog !
Het hoogste punt van de gletsjer bevind zich enkele honderden
meters verder én hoger.
Als je hier staat, dan kan je geest de grootsheid van dit landschap
niet echt bevatten !

ISO 250 , f8 , 1/200s , 35mm, 0 EV





Zelfde kijkhoek als hierboven,
maar enkele meters naar achter gegaan én wat meer uitgezoomd.
Die zwarte klomp ijs wou ik in beeld hebben…
Dat zwart is rotspuin dat de gletsjer heeft uitgeschuurd uit de bergen !
De brok zwart ijs die je hier (links beneden) ziet, is dus minimum enkele eeuwen oud !

ISO 250 , f8 , 1/250s , 24mm, 0 EV






In IJsland kan je naar hartelust de mooiste landschappen fotograferen !
Maar fotograferen en fotograferen is twee…
Als je bijvoorbeeld deze foto neemt, én er verder mee tevreden bent…
oke, geen probleem, maar…
Dan heb je veel kansen gemist hoor 😉

ISO 250 , f8 , 1/160s , 25mm , 0 EV





Hetzelfde onderwerp…
Deze foto is zelfs op dezelfde plaats gemaakt als de vorige foto !
Alleen heb ik hier wat meer ingezoomd op dat kleine stukje bruin ijs…
Het blauw, groene ijs en het okergele smeltwater contrasteren mooi
met het bruine, bijna gesmolten ijsblok…
Zelfde foto, andere uitsnede…
Zo blijf je maar foto’s maken daar in IJsland 😎 😉

ISO 250 , f8 , 1/40s , 80mm , 0 EV






Als je een joekel van een ijsbrok ziet voorbij drijven…
Het besef dat dit ijs enkele eeuwen oud is !
Dat doet je wel iets hoor !
Vroeger waren dit brokstukken van soms honderd meters groot…
Nu amper nog enkele tientallen meters…
De gletsjers groeien niet meer aan in de winters
en in de zomers sterven, smelten ze meér en meér 😥

ISO 250 , f8 , 1/160s , 200mm , 0 EV





Et voila zie …

We zijn weer aan het eind van een IJsland 2019 foto logje (editie 22 ondertussen !) gekomen.
De volgende IJsland logjes zullen over ijs, ijsbergen, gletsjers enz gaan.
Maar ik probeer mijn IJsland fotografie natuurlijk boeiend te houden voor iedereen 😎


‘k Hoop dat je tot nu toe genoten hebt van mijn IJsland 2019 fotografie,

mijn IJsland indrukken, nabeschouwingen & overpeinzingen…


Opmerkingen, tips, commentaren, vragen enz, zijn zoals steeds welkom  tongue-out.

Alvast een dikke merci voor je reactie kiss


Salukes, en graag tot weerzien in mijn volgende logje

Dirk

37 gedachten over “IJsland 2019 (Deel 22)

  1. Reken maar dat ik als ‘kind van de winter’ in de huidige subtropische omstandigheden heb genoten van deze prachtige serie. De landschappen zijn weer ronduit adembenemend, en hoezeer het gletsjerijs ook smelt, het heeft met dit weer nog wel een virtueel koelende werking. 😉
    Dat smelten van de gletsjers kan ik zelf enigszins afmeten door foto’s van een gletsjer in de Alpen waar ik begin jaren 80 op en in ben geweest te vergelijken met actuele foto’s van dezelfde gletsjer op internet. Op sombere momenten vraag ik me echt af of dit nog op tijd te keren is. ;-(

    Geliked door 1 persoon

  2. ik geloof je meteen dirk als je zegt dat de grootsheid niet te bevatten is,
    dat kan ook bijna niet, feit is wel dat ik weer énorm genoten heb van de kleuren, dat ijselijke blauwe prachtig hé

    Geliked door 1 persoon

  3. Schitterende beelden maar vooral ook beelden om bij stil te staan… Voor iemand als jij die dit alles met verbazing heeft gade geslagen, zal het allemaal wel heel duidelijk zijn wat er daar gaande is. Dit geldt trouwens voor alle gletsjers en andere ijsmassa’s op onze aarde. Maar goed, ik heb toch weer erg genoten van deze 22ste aflevering hoor.

    Geliked door 1 persoon

  4. enig mooie foto’s met schitterende kleuren Dirk

    wij geven er ons niet genoeg rekenschap van wat de opwarming van de aarde betekent..

    maar hier toon je dat goed

    op naar een prettige weekend !!

    PS: geen idee wat er met WP aan de hand is, maar je blog kwam niet in mijn reader en een mail kreeg ik evenmin

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Willy,
      De hete zomers, natte winters en lente’s zijn nog maar het begin…
      Als de gletsjers verdwenen zijn, dan zijn ook de grote rivieren verdwenen. De meeste mensen beseffen dat niet eens… er is dus nog veel werk aan de winkel om iedereen bewust te maken van de rampen die op ons afkomen.
      De reader in WP gebruik ik nooit meer. Niets dan miserie mee gehad. Al mijn de favoriete blogs (linken) heb ik in een bestand opgeslagen en die lijst werk ik meestal elke dag eens af om te zien of er iets nieuwe post is bijgekomen. Misschien wat omslachtiger werken zo, maar het werkt feilloos 🙂

      Like

  5. Een prachtig logje is dit, Dirk, waarin we ook iets bijleren over gletsjers. Laten we hopen dat dit majestueus woeste, eeuwenoude landschap, dat jij zo mooi in beeld hebt gebracht, niet door de mens naar de vaantjes wordt geholpen,

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Dirk,
      Over het landschap maak ik me geen zorgen, de IJslanders “bewaken” hun natuur met alle middelen die ze hebben , overtredingen daarop worden héél streng bestraft.
      Wat het smelten van de ijskappen betreft… Dat is een heel ander verhaal hé ?

      Like

Plaats een reactie