Herfstblaadjes en macro fotografie (Deel 1)

Van de tropische vlinders macro fotografie in Blijdorp,

keren we terug naar Dilbeek.

In de herfst van 2018 ging ik op zoek naar mooie herfstblaadjes.

Het was mijn bedoeling om die mooi gekleurde herfstblaadjes netjes te drogen.

Een oud telefoonboek is uitstekend geschikt voor deze droog-job 😎

Zo blijven de blaadjes mooi recht en kunnen ze langzaam drogen.

Op die manier blijven de mooie herfstkleuren 100% bewaard !

 

Na het drogen (ongeveer 3 maand) zocht ik een manier om die kleine

herfstjuweeltjes mooi belicht te krijgen.

Met licht van boven … Dat vond ik niet mooi.

Licht langs onder ?? Dat moet lukken dacht ik ! 😉

Men neme een mat witte plexiglas plaat…

Men legt die plexiglas plaat over 2 dozen van gelijke hoogte

Tussen en onderaan die dozen plaatst men een LED (dag) licht

en laat dit licht naar boven schijnen.

Op die plexiglas plaat plaats je een gedroogd herfstblad…

De kamer maak je donker en zie !

Deze self made belichting is best wel goed :mrgreen:

 

Het was mijn bedoeling om de kleinste details zichtbaar te maken…

Een nieuwe wereld wordt zichtbaar 😎

 

 

 

De camera is de Fuji XH1 met de Fuji 80mm macro lens.

Een briljant lensje trouwens !

Een zwart/wit bewerking van voorgaande foto.

Het is net een oud stratenplan, vind je niet ? 😉

 

 

 

De camera ‘hing’ aan een plooibaar statief boven het herfstblad.

Om een andere compositie te maken moest ik alleen het

blad verschuiven over de plexiglas plaat.

Afdrukken deed ik uiteraard met de afstandsbediening.

 

 

 

 

Een feniks vogel

zal voor eeuwig herrijzen

uit de dood opstaan

 

 

 

 

Als je de herfstblaadjes rustig kan laten drogen,

dan blijven de herfstkleuren perfect bewaard.

Ik was gefascineerd door de complexiteit van zo’n blad !

 

 

 

 

Een hoofdnerf vertakt zich in massa’s zij nerven !

Het geheel is zo complex als een stratenplan van een middelgrote stad !

 

 

 

 

Met een 23mm tussenring tussen de camera en de 80mm lens geplaatst,

kon ik nòg wat dichter komen 😎

Nu werd zelfs het bladmoes zichtbaar 😎

 

 

 

 

Verdroogd Chlorofyl

bewaard perfect haar kleuren

hoe wonderbaar toch ?

 

 

 

 

 

Als we nog wat korter bij het blad komen,

dan lijkt het wel of we in een andere wereld zijn beland !

De magie van het bijna onzichtbare,

de kracht van het kleine wereldje dat ik zo graag verken 😎

 

 

 

 

De laatste foto in dit logje…

In latere logjes ga ik nog dichter bij komen,

nog meer details zichtbaar maken die we met het blote oog niet kunnen zien !

dit met behulp van de Canon MPE-65mm macro lens op de Fuji body.

maar dat is voor later :mrgreen:

 

 

Et voila, we zijn weer aan het eind van dit herfstblaadjes logje gekomen.

‘k hoop dat je genoten hebt van mijn herfst macro fotografie,

én natuurlijk de nederige haiku poëzie woordjes uit eigen kweek.

 

Opmerkingen of commentaren zijn steeds welkom  cool.

Alvast bedankt voor je reactie, tips, die waardeer ik ten zeerste  smile

 

Salukes, en graag tot ziens in ’t volgende blogje…

We zien nog wel over welk onderwerp we het dan gaan hebben hé laughing

 

Groetjes, Dirk

25 gedachten over “Herfstblaadjes en macro fotografie (Deel 1)

    1. Dank je wel Joke 🙂
      Dit herfst blaadjes logje is een idee dat al enkele jaren sluimert in mijn achterhoofd.
      Voor elk seizoen wil ik iets apart doen met macro in de zin van deze serie, wat ? dat weet ik nog niet 😉
      Het vonkje van verlichting zal wel oplichten hé :mrgreen:

      Like

  1. Fantastisch vind ik dit Dirk, het is net een stad in het donker, daar heb ik eens over geblogd met zo’n blad, grote verkeersaders en kleinere wegen gezien vanuit de ruimt,
    ik vind het keigave fotografie, top man

    Geliked door 1 persoon

    1. Dat logje van jouw stad gezien vanuit de ruimte herinner ik me nog goed !
      Misschien dat je me toen een stukje geïnspireerd hebt om deze macro herfst serie te maken ?
      Wie zal het zeggen hé ?
      Enfin soit, ik vind het heel fijn dat creatieve mensen elkaar kunnen inspireren 😎
      High five Dien !

      Like

    1. Dank je Willy !
      Het licht onderaan heb ik wat diffuus gemaakt met een vel kalkpapier, dat werkt perfect . Een LED lamp straalt geen warmte uit, dus is dat veilig.De herfstblaadjes worden dus langs onder belicht (wat ik leuker vind)
      De 50, 60 of 80,100, 150 of 180mm macro lenzen hebben allen een verhouding van 1:1.
      Elke andere prime of zoomlens hebben een verhouding van 1:2
      De MPE 65 van Canon is een heel speciale (en een verdomd moeilijke!) macrolens, die gaat namelijk tot 5:1 verhouding . Bijna in het microscopische vlak dus ! Hoe korter bij je komt, hoe kleiner de scherptediepte én hoe meer licht je verliest.Met die lens moet je echt wel werken vanop een macroslede, anders is het niet te doen. De scherptediepte op 5:1 verhouding is ongeveer 1/10mm ! Dat kan je niet meer doen met de losse hand hé.

      Like

  2. Hier zie je nerven en plekje heel goed op.
    Macro foto’s heb je mooi dichtbij gemaakt.
    Heel apart. Je hebt ook goede camera om te doen. Ferry heeft het ook.
    Maar weinig tijd voor. We hebben anders in logje….. Helaas. Fijne dag Dirk.

    Geliked door 1 persoon

  3. Hoi Dirk,
    ik ben net als jij gek op macrofotografie maar wat je hier laat zien is echt een lesje natuurkunde hahahaha…. Prachtig zoals je dit hebt gedaan en ook hebt afgebeeld. De mooiste structuren komen naar voren en zo je een blaadje eigenlijk noot. Daarbij dan nog de meest mooie en wonderlijke kleuren die ontstaan in de herfst. Werkelijk super mooi gedaan. Mijn complimenten.
    Groet, helma

    Geliked door 1 persoon

    1. Dikke merci Helma !
      Als je de herfstblaadjes verzameld voor ze ‘kromtrekken’, en je die langzaam kan drogen in een oud telefoonboek, dan blijven de herfst kleuren minimaal voor 90% bewaard. Echt waar hoor, je kan dit zelf ervaren nu ! Met jouw macro ervaringen is het redelijk eenvoudig om mijn herfst macro’s hier te reproduceren 🙂 én het beter te doen ! 😉

      Like

Plaats een reactie