De Sneeuwklokjes zijn er weer đŸ˜ƒ

Deze week ben ik nog een keer naar Ă©Ă©n van mijn favoriete plekjes geweest…
Ik was naar Wambeek gereden, in een (door natuurpunt beheerd) bosrandje daar,
komen elk jaar weer opnieuw de sneeuwklokjes uit de grond gegroeid.
Omdat ik nog steeds sukkel met die verdomde lumbago, ben ik helaas fysiek
niet in staat om voor langere tijd laag bij de grond te gaan fotograferen đŸ„Ž,
Van dit jaar moet je van mij geen vers van de pers gemaakte sneeuwklokjes foto’s
verwachten… Maar !! (er is steeds een maar hĂ© ?)
Maar gelukkig heb ik in mijn uitgebreide foto archieven nog honderden
ongepubliceerde macro foto’s liggen, die ik ooit geshoot heb van die sneeuwklokjes 😊

De foto’s in dit logje dateren van eind februari 2022. Locatie : Wambeek
Camera: Sony A7 R2
Lens: Laowa 100mm f2.8 2:1 (100% analoog >> focus dmv FocusPeaking)
Soms gebruik ik een doorzichtig plastieken zakje dat ik over de lenskap
plak om willekeurige onscherpte in de achtergrond te krijgen…

Als de sneeuwklokjes gaan groeien, dan is de lente in het land zeggen ze…
Op het moment dat ik dit schrijf (het is nu 19:24u)valt de regen (Ă©n hagel !)
met bakken tegelijk uit de lucht…






Als je wat speelt met doorzichtige plakband over de lenskap, kan je de achtergrond
van je foto nog een tikkeltje waas en onscherpte bijgeven.
Let wel dat je geen plakband over het optisch glas van je lens kleeft…
Want daar houden lenzen helemaal niet van !





Het is natuurlijk zwaar balen dat ik al die fotopret met die mooie lentebloemekes
niet kan meedoen dit jaar…
Volgende week kan ik naar de radioloog en rx-scan… dan weten ze wel wat er scheefzit
in mijn rug en/of bekken…
Ik hoop natuurlijk op een goede afloop…





Hoe een piepklein sneeuwklokje zo verdomd mooi kan wezen hé ?
Wist je dat sneeuwklokjes familie zijn van de ajuin ??
Omdat ajuinen véél voedingstoffen aan boord hebben,
hebben de sneeuwklokjes ook een evenredig deel aan voedingstoffen in zich.
Het is daarom 1 van de eerste rijke voedingsbronnen voor de eerste insecten,
die na de winter terug actief worden.
Daarom: Aan al mijn teergeliefde bezoekers :
Als je ergens sneeuwklokjes ziet, laat ze AUB staan, trek ze niet uit om thuis
in een vaasje of een bloempotje te zetten.
Onze natuur zal je hĂ©Ă©l dankbaar zijn 👍!





Twee dappere oud strijders, die niet willen opgeven !
Hoe een handvol herfstblaadjes in de namiddag zon, zo mooi kunnen opfleuren hé ?
De wazige, flou achtergrond is ook hier willekeurig gemaakt met plastieken zakjes en plakband…
Hoe ik het allemaal doe, ga ik niet meer uitleggen…
Als je deze ‘techniek’ wil “nadoen” (of zelfs verbeteren ?! 😋) , reken ik op je eigen creativiteit 😉
(Noot: Ik gebruik gĂ©Ă©n Photoshop voor dit “effect”)






Deze foto vind ik min of meer de beste in dit logje…
Het bloemeken is geshoot op f2.8, de achtergrond is door het groot, open diafragma
al min of meer wazig.
Door het plastieken zakje dat willekeurig ‘gedrapeerd’ was over de lens,
wordt deze onscherpte in het onscherpte gebied nog wat extra benadrukt…
Je kan ook gekleurde plastic zakjes gebruiken natuurlijk !
The sky is the limit (zĂ©ker in de fotografie 😃)






Omdat ik die dag al veel te veel sneeuwklokjes in groepjes bij elkaar had zien groeien
(en had gefotografeerd !) , besloot ik om ook de eenzame sneeuwklokjes aandacht te geven !
Een plastic zakje waar ooit aardbei snoepjes in zaten dient hier als kleur-smaakmaker ! 😎





Sneeuwklokjes kan je op hĂ©Ă©l veel manieren fotograferen…
Als je ze van boven benaderd, dan ga je als fotograaf de kwetsbaarheid van
deze sneeuwklokjes onderstrepen vind ik.
En dat is nu net wat ik in deze foto wil aantonen :
De groeiende kwetsbaarheid van onze natuur… đŸ˜¶đŸ€”






Eind februari is de grens tussen het recyclage seizoen van de herfst Ă©n de wederopleving
van al het leven in de lente.
Het weer eind februari 2022, was duidelijk beter dan eind feb 2024…
Dit “De Sneeuwklokjes zijn er weer 😃” logje sluit ik af met een door mosjes overgroeid takje…
Het leven kruipt, zelfs waar het niet gaan of kruipen wil đŸ€—




Hopelijk heb je ook genoten van mijn pre-lente foto’s
die ik 2 jaar geleden heb geshoot in de omgeving waar ik woon.
Opmerkingen, reacties zijn zoals steeds welkom !
Alvast een dikke merci voor je reactie
en graag tot ziens in mijn volgend(e) logje(s)

Hoe mijn volgend logje er zal uitzien ??
of over welk onderwerp ik het dan ga hebben 
 ??
Wel
 we zien wel hoe de situatie met het weer
Ă©n mijn rug zal zijn…

Salukes,
Dirk

30 gedachten over “De Sneeuwklokjes zijn er weer đŸ˜ƒ

  1. Mooie foto’s van de Wambeekse sneeuwklokjes, Dirk. Of ze oud of nieuw zijn, vind ik minder interessant. Belangrijker is, dat je er niet op uit kunt om laag-bij-de-grondse opnamen te maken.

    Ik had met onze sneeuwklokjes het geluk dat ze wat hoger staan dan het pad, zodat ik er wat makkelijker op de juiste hoogte kon komen.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Jan,
      Het is afwachten wat de x-rays ons vertellen hĂ©…
      Vandaag ben ik even buiten geweest om de bloesem op onze Japanse kerselaar te fotograferen. Het regende even niet en er stond bijna geen wind. Het was de vuurproef van mijn nieuwe lens, de BrightinStart 35mm f0,96 !

      Geliked door 1 persoon

  2. Of ze nu van 2022 of 2024 dateren maakt niet uit Dirk, ze zijn en blijven mooi en de manier waarop je ze in beeld brengt (al dan niet met de hulp van plastiekzakjes) geeft duidelijk de fragiele kwetsbaarheid van deze sneeuwklokjes weer. Dit jaar viel het me wel op dat sneeuwklokjes en krokussen behoorlijk te lijden hadden door het slechte weer.

    Geliked door 1 persoon

  3. Dat verklaart uiteraard deze prachtblog. Het verzamelen van schitterende foto’s om ze tentoon te spreiden in het daarbij geschikte seizoen. Prima gezien van je, bespaard je een hele hoop gekreun en bittere pijn.

    De schimmels op de allerlaatste foto zijn ons welgekend. Met zijn opvallend gele kleur is groot dooiermos (Xanthoria parietina) een van de meest zichtbare korstmossen. Zijn naam dankt het aan de ronde vruchtlichamen die als spiegeleieren op het korstmos groeien. Geel van binnen en met een lichte rand. Ooit was deze soort bekend als steenkorstmos. Door de vermesting is deze soort de afgelopen decennia enorm toegenomen en groeit nu overal waar genoeg stikstof in de lucht zit.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Joke,
      Donderdag gaan ze x-ray foto’s nemen van wat er verkeerd loopt…
      Ik ben benieuwd naar wat er nadien moet gebeuren om terug min of meer “fit” te worden.
      Een sportieveling ban ik nooit geweest, dus ik denk dat er redelijk veel herstel en oplap werk nodig zal zijn… Gelukkig zijn mijn uitgebreide archieven er nog hĂ© ? 👍😉

      Geliked door 1 persoon

  4. Backs are difficult to treat and back pain can really wear you down. I hope you can keep your good sense of humor through all of this - and good luck with the X-ray results!

    I’m curious to know if the translator is telling me the right thing – I think it is. You just put a plastic bag over the lens hood, focus on a flower close-up, and the flower stays in focus but the background goes more out of focus than when you only use a wide aperture? I have never heard of this technique and I really like the sound of it – especially with the strawberry candies! 🙂

    I’m a big, big fan of spring flowers and flower close-ups with blurred backgrounds. This sounds like a lot of fun! The photo of the leaves is really nice and I like all the Snowdrops.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je bluebrightly,
      De vertaler heeft zijn werk min of meer correct gedaan.
      Je plaatst plastieken zakje (doorzichtig, gekleurd kan ook) willekeurig over de lens , maar je moet zorgen dat een klein (of groot) deel van het glas, onbedekt blijft. In dat gebied zit je scherpstel punt.Focussen doe je het best door Focus Peaking. Als je op deze manier werkt, kan je het creatief eindresultaat van je foto helemaal zelf bepalen. Veel succes met het uit proberen van deze leuke fototechniek.

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie