Macro Try-out met Sony RX10 mark 3

Van de machtige natuur in IJsland,

keren we terug naar ons Belgen landje.

Locatie: Het moeras gebied tussen Sint-Martens-Bodegem en Sint-Ulriks-Kapelle,

beide een deel gemeente van Dilbeek.

Tijdstip: Eind juni 2020

 

Omdat ik al ‘macro’s’ heb gemaakt op 200 en 400mm lenzen,

vroeg ik me af hoe de Sony RX10 mark 3 zou presteren op macro vlak ?

Die Sony heeft een zoomlens van 24 tot 600mm ! (omgerekend naar FF)

Nu ja, macro… we kunnen niet echt spreken van macro omdat de sensor verhouding

geen 1:1 is (zoals een echte macro lens), maar een 1:2 verhouding.

In dit geval spreken we dan niet van macro, maar van ‘Close Up’…

Maar ik ben zeker geen puritein,

dus laat ons zeggen dat ik macro probeer met de Sony RX10 :mrgreen:

Op 24mm presteert de (Zeiss) lens op f2,4 ! Wat heel mooi is natuurlijk !

Vanaf 200 tot 600mm is het minimum diafragma f4, wat zeker ook niet slecht is ! 😎

Ik zocht de schaduwrijke moeras boskant uit, omdat in volle zon het licht veel te fel was…

De iso had ik op 500 gezet, het diafragma op f6 of f8,

zodat ik in de schaduwen sluitertijden tot 1/1000s kon halen,

wat voor vliegende insecten juist genoeg is…

De 20,1 mega pixel ,1 inch aps-c sensor van de RX10 Mark 3,

is redelijk gevoelig voor digitale ruis !

Mijn ervaring leert me dat ISO 500 hier een beetje de bovengrens is,

om weinig of geen storende ruis te verkrijgen met deze camera.

 

Genoeg foto technisch geleuter,

ga je mee op mijn try-out voor macro (close up !) met de Sony RX10 mark 3 ? 😎

 

Een testje met tegenlicht op 24mm, f2,4…

De camera presteert heel lekker vind ik 😉

De blaadjes van de krulwilg blijven mooi groen !

 

 

 

Ingezoomd op een dikke 500mm wou ik het zwarte vliegje fotograferen…

Toen ik afdrukte vloog plots een zweefvliegje mijn foto in !!

Toevalligheden kunnen zalig zijn in de fotografie :mrgreen:

 

 

Een ?? stippelig Lieveheersbeestje op een brandnetelblad…

Gemaakt op 600mm, f4, iso500

In de schaduwen kan je wat digitale ruis zien, maar die stoort me niet echt.

De afstand tussen mij en het insect was ongeveer 2 meter…

 

 

 

Een vlinder (is het een Zandoogje ?) rust enkele seconden uit…

f6,iso500,1/1000s,400mm, afstand 1,5 meter.

Ik ben heel blij met de scherpe details, de geringe ruis

én de heel natuurlijke kleuren !

 

 

 

Iedereen weet dat zweefvliegjes bijna nooit stilstaan of uitrusten…

Het is dan ook een echte opgave om deze heel actieve insecten  te ‘vangen’ !

Gelukkig is er digitale fotografie, zodat je alle ‘gemiste’ foto’s kan verwijderen

zonder extra kosten 😉

Ongeveer 1 op de 7 foto’s vond ik aanvaardbaar om te publiceren !

Zelfs als hobby fotograaf moet je de lat extra hoog leggen vind ik :mrgreen:

 

 

 

“Al doende leert men”, zo luid een wijs spreekwoord !

De ISO is hier naar ISO 800 gegaan, zodat ik tot 1/1500s kon gaan.

De digitale ruis neemt heel miniem toe, maar de details worden veel scherper…

In de fotografie moet je steeds de voor en nadelen afwegen tegen elkaar !

 

 

 

Een Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje op een brandnetel blad…

Ook hier minieme digitale ruis in de schaduwen.

 

 

 

Een zweefvliegje dat ik volgde (panning) met de lens…

De vlieg afstand van bloem tot bloem was ongeveer 15 a 20cm.

De uitsnede (op basis van de gulden snede) is later gemaakt.

150mm, f2,4 , iso 400, 1/1500s

De Sony RX10 mark 3 is een beestje dat je moet leren kennen !

Maar het is zeker een feit dat deze camera flink zijn mannetje staat !

 

 

 

Een “Gehakkelde Eurelia” kwam op mijn schouder zitten…

Plots vloog het vlindertje naar een brandnetel, recht voor mij

200mm, f6, iso 400 vanop een dikke halve meter afstand !

 

 

 

Et voila, we zijn weer aan het eind van dit lens-try-out zomer macro logje gekomen.

‘k hoop dat je genoten hebt van mijn macro ‘experimentjes’ met de Sony RX10 mark 3

die eigenlijk niet echt macro zijn, maar eerder Close Up fotografie 😉

 

Opmerkingen of commentaren zijn zoals steeds welkom  cool.

Alvast bedankt voor je reactie  smile !

 

Salukes, en graag tot ziens in mijn volgend logje…

We zien nog wel over welk onderwerp we het dan gaan hebben…

 

Dirk

40 gedachten over “Macro Try-out met Sony RX10 mark 3

  1. Heel erg mooi Dirk en gelukkig ook de gegevens !! Super hoe Jij dit doet In mijn achterhoofd de bedenking ; dat is een “professional” Zou er zelfs aan denken zo’n toestel te kopen of tja wie weet Super knap hoor Grts

    Geliked door 1 persoon

      1. Dank je Hilde,
        Veel bezoekers lezen nooit mijn technische uitleg, maar komen een bezoekje brengen, juist en alleen voor mijn foto’s. Omdat ik macro & natuur fotografie heel graag doe, doe ik het dan ook met liefde 🙂 Tof dat je kan genieten van mijn fotografie !

        Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Rudi,
      omdat veel bezoekers me dat vragen, probeer ik meer en meer de (basis) instellingen mee te geven.
      Wat je uit die instellingen vooral moet leren is het feit dat als je in de fotografie links wat neemt, dan moet je rechts altijd wat laten vallen… 😎 Maar dat weet je zelf ook wel hé ?

      Like

  2. Praktisch al mijn foto’s zijn met deze camera gemaakt de laatste maanden. Hij heeft inderdaad wat ruis en je moet er leren mee werken met vallen en opstaan en rappe onderwerpen zijn lastig. Maar een leukerd om mee te nemen. Fijn je technische uitleg. Je weet dat ik dat niet ben maar ik steek er toch weer iets van op en met interesse gelezen! Genoten van je close-ups!

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Joke,
      Het is zeker een leuke camera die je moet leren kennen. sport of andere snelle dingen zijn bijna niet te doen. Maar ja… als je het enorme zoombereik van dit beestje bekijkt, dan heb je heel wat in huis hé ? Leuk dat je toch nog iets kan opsteken van mijn technisch geleuter… daar doe ik het dan ook voor hé ? 😎

      Geliked door 1 persoon

  3. prachtige serie dirk met veel informatie 🙂
    ik ga die niet gebruiken, want dan is mijn gevoel weg 🙂 het is toch echt dé man achter de camera die de foto’s maakt hé .
    top, beestjes zijn een dankbaar onderwerp hé
    dank je wel Dirk

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Dien,
      Veel mensen waarderen mijn technische informatie, het is voor hen dat ik dat doe.
      Vele andere bezoekers lezen mijn uitleg niet of bijna nooit, maar komen alleen voor de foto’s naar mijn blogje 🙂 Zo is iedereen tevreden hé ?
      En ja, ik fotografeer al 50 jaar… als ik het nu niet onder de knie zou hebben, dat zou erg zijn hé ? 😉

      Like

    1. Zo is dat An !
      Maar ik ken redelijk veel puristen die over macro of close-up beginnen te bekvechten… (het zijn fantasieloze mensen natuurlijk, maar ze bestaan… 😉 ) Daarom heb ik wat extra info over 1:1 en 1:2 verhouding mee gegeven. Voor de rest neem ik macro met wat ik zelf wil 🙂 Als het maar plezant blijft hé ? :mrgreen:

      Like

  4. Macro of close-up, het maakt niet uit, dit is weer fotografie op het scherp van de snee, Dirk. Je passie voor de fotografie is werkelijk bewonderenswaardig.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Dirk,
      ik wou hier gewoon even vermelden dat er pixel piepers ofterwel puriteinse vakidioten bestaan die het een misdaad vinden dat een close-up foto macro genoemd wordt… zielig hé ? 😉
      Mijn passie voor fotografie is begonnen toen ik 8 of 9 jaar was. Toen ontdekte ik de optica, concave en convexe lenzen, brandpunt afstanden, diafragma, enz, enz… Het begin was een loodzware Practica body met een oud 50mm f1.2 lensje….Deze passie is alleen maar gegroeid sindsdien 🙂

      Like

  5. Hoi Dirk,
    dat ik van macro hou wist je al natuurlijk.
    Hete zandoogje is inderdaad een zandoogje en wel het bruin zandoogje 🙂
    Ik zie weer heel wat moois aan mijn pupillen voorbij komen en dat is dan ook echt genieten.
    Nu waren het nog insecten en bloemen maar je kan je nu ook gaan uitleven op zwammen, mossen en paddenstoelen 😉
    Ik heb weer genoten Dirk,
    Groet, Helma

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie