Het kleine ijswereldje (Deel 2)

Van de bloemenweelde en de bloemenschoonheid uit het Keukenhof,

gaan we terug op zoek naar winterse schoonheid in eigen land.

Omdat het de laatste jaren niet echt winter meer is geweest,

moet ik al flink wat jaren terug gaan in mijn (ongepubliceerde !) foto archieven,

om wat ijs in de bevroren velden terug te vinden…

Elk jaar kan je wel foto’s maken van lichte nachtvorst,

wat witte rijp rond de herfstblaadjes kan heel mooi zijn,

maar het ijs in de velden dat wekenlang gevormd én hervormd wordt…

Dat soort krakend en steunend ijs, dat mis ik eigenlijk wel…

Het wordt gevormd bij dagenlange temperaturen van -10º celcius,

soms is de ijslaag meerdere centimeters dik én heel stevig !

Tijdens de middag, als een flauw zonnetje het ijs een ietsie pietsie doet smelten,

dan kan je als fotograaf de mooiste ijs-momentjes beleven 😎

(Deel 1 van deze serie kan je HIER (her)bekijken)

 

Alle foto’s uit deze reeks dateren uit 2017, ze zijn geshoot met de Canon 6D

én de Canon 100mm macro lens.

 

Mijn bedoeling was om figuren, abstracte vormen te zoeken,

in de bevroren plassen, tractor sporen, enz, enz.

De camera + lens probeer ik zo goed als het kan loodrecht

boven het ijs te plaatsen, soms via een statief, maar meestal uit de losse hand.

Omdat je dikwijls moet stilstaan in de open velden,

waar de ijzige wind echt wel vrij spel heeft,

is het ten zeerste aangeraden om je warm te kleden !

Ik zorg altijd voor 4 of 5 laagjes fleece stof, een merino wollen trui bovenop

én een water+wind vrije jas die kan ‘ademen’.

Waterdichte en gewatteerde winterlaarzen zijn zeker geen overbodige luxe !

Ik heb ook ultra dunne thermische handschoenen,

waar ik de knoppen én wieltjes van de camera door kan voelen.

Héél handig hoor !

Voor de rest heb ik een goed geisoleerde thermos met lekker hete

koffie of soep in de rugzak, om de kleine hongertjes te stillen 😎

 

Maar genoeg uitleg nu … dit is een foto blog 😉

 

Een sliert oude maiskolven, ingebed in het kruiend ijs…

IS0 250 , f5 , 1/640s , 0 EV , 100mm

 

 

 

Altijd ben ik op zoek naar vormen, gezichten, figuren…

Btw, als je deze foto omdraait, dan zie je een grotesk clown figuur !

Mijn bezoeker mag ook eens op zoek gaan 😉

IS0 250 , f5 , 1/1250s , 0 EV , 100mm

 

 

Drie ijs schijven, drijvend in een flintertje water…

FYI: De grootste schijf is ongeveer 5cm breed…

(om je een idee te geven van de verhoudingen…)

IS0 250 , f5 , 1/640s , 0 EV , 100mm

 

 

 

Onder het ijs zie je tientallen ingevroren gasbelletjes…

Dat is methaan gas dat vrijkomt door de rottende planten op de velden.

Met wat fantasie kan je hier levende cellen in zien… 😎

IS0 250 , f5 , 1/320s , 0 EV , 100mm

 

 

Een ijzig spookje dat er maar niet in slaagt om griezelig te zijn :mrgreen:

IS0 250 , f5 , 1/800s , 0 EV , 100mm

 

 

Een knipogende vis ?

IS0 250 , f5 , 1/500s , 0 EV , 100mm

 

 

Een zwart/wit bewerking op de vorige foto…

De knipogende vis komt nog meer tot leven vind ik 😉 😎

IS0 250 , f5 , 1/640s , 0 EV , 100mm

 

 

Er was eens, in een verre galaxy…

de geboorte van een sterrennevel,

wolken van interstellair gas nevelen door ruimte en tijd…

(De rest van het sprookje mag je zelf aanvullen :wink:)

IS0 250 , f5 , 1/320s , +0.7 EV , 100mm

 

 

Het is wonderbaar om te zien hoe het ijs in perfecte rondingen kan groeien of afsmelten…

IS0 250 , f5 , 1/400s , +0.7 EV , 100mm

 

 

 

Om dit ijzig logje voor vandaag af te sluiten…

Een vreemde, min of meer menselijke figuur,

probeert zich los te maken uit het ijs…

Het maiskolf winterwezen wordt geboren ! 😎 :mrgreen:

IS0 250 , f5 , 1/250s , +0.7 EV , 100mm

 

 

 

 

Et voila, we zijn weer aan het eind van een ijzig macro logje gekomen.

‘k hoop dat je genoten hebt van mijn winterse ‘kijk’ op macro fotografie,

mijn “reis” doorheen het wondere kleine wereldje van ijs 😉

 

Opmerkingen of commentaren zijn zoals steeds welkom  cool.

Alvast bedankt voor je reactie  smile !

 

Salukes, en graag tot weerzien in mijn volgend logje…

We zien nog wel over welk onderwerp we het dan gaan hebben laughing

 

Groetjes, Dirk

36 gedachten over “Het kleine ijswereldje (Deel 2)

  1. Jaaaa……. echt weer heel mooi Dirk 🙂
    Gisteren (lees zondag 31 januari) leende zich ook uitstekend voor het maken van “ijsfoto’s”.
    Ik zie hier dan ook weer de meest mooie creaties voorbij komen qua ijsbellen.
    Ik heb me meer met de rijp beziggehouden maar wat jij laat zien is echt heel mooi en ook heel artistiek.
    Ga ik ook eens proberen 🙂

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie