Macro zonder een macro lens

In dit logje duik ik nog wat dieper in het macro wereldje
zonder een echte macro lens te gebruiken…
In het vorige logje heb ik daar al eens over gesproken,
in dit logje vertel ik je van een heel andere opstelling, om in de buurt of zelfs
dichterbij de 1:1 macro norm te komen.

Vandaag gebruik ik een oude prime lens, de Canon EF 135mm f2 die ik via een
Fringer (EF-FX) adapter op de Fuji XT5 klik.
Tussen de Fringer adapter én de 135mm lens heb ik een extra 12mm canon
tussenring geklikt ! Hoe groter de uittrek (hoe dikker de tussenring), des te dichter
kan je bij je onderwerp komen, maar de keerzijde is dat hoe groter de uittrek is,
hoe minder licht je sensor bereikt.
In fotografie is de regel dat je ergens iets kan winnen,
je van de andere kant iets moet teruggeven…
Je kan dan de ISO verhogen (iets wat ik zelden doe) of werken met een flits
of andere lichtbronnen, of een groter diafragma (kleiner F-getal) kiezen…
(Alle elektronica tussen lens, de tussenring(en) én de camera wordt door de adapter
heel netjes geregeld, zelfs auto focus is mogelijk ! )
Maar handmatige scherpstelling is hier zeker een aanrader !
Het gebruik van een statief zal je zeker scherpere foto’s opleveren.
(maar soms is een statief niet handig of zelfs storend…)
In fotografie moet je voortdurend kiezen uit verschillende mogelijkheden…


Vele fotografen werken graag met een grote scherptediepte, dat betekent een
groot F getal (kleiner diafragma). Ook met focus stacking kan je extreme
scherptediepte verkrijgen, maar dit is niet echt mijn dingetje …

In mijn macro fotografie probeer ik de laatste jaren , meer en meer ,
iets dat mijn aandacht trekt te isoleren
én de achtergrond zo wazig, onscherp mogelijk te krijgen.
om zo mijn eenvoudig verhaal van bewondering over onze natuur te vertellen…

Onze Japanse kerselaar begin maart dit jaar…
De eerste foto die je maakt is nooit zo goed als je zou willen 😉
Maar het motiveert je wel om een paar stapjes verder te gaan !




Als je met je camera een lichte hoek naar boven maakt,
dan is de kans héél groot dat onze zon heerlijke bokeh bolletjes doorheen je lens gaat strooien 😊






Dit plaatje gebruik ik graag om te laten zien wat ik bedoel met iets te isoleren
in je foto…
Hier heb ik 3 bloesem bloemknopjes min of meer scherp gekregen, terwijl andere
reeds open gekomen bloesembloemekes in de achtergrond verglijden…
Ook het verglijden en samenvloeien van de kleuren zorgt voor rust in de foto vind ik.
f2 , 135mm , iso 125 , 1/500s.





Een variatie op het thema van de foto hierboven…
Een open én een gesloten bloesembloemeke samen op de foto 🤗
De achtergrond is boterzacht en stoort nergens…
Fotograferen op deze manier voelt echt als schilderen 🙂





Ondertussen komen er flink wat wolken overdrijven…
Het zon licht wordt door die wolken mooi diffuus gemaakt,
wat resulteert in een licht reflectie van een geparkeerde auto in onze straat…
Dit alles tovert subtiele bokeh bolletjes in mijn foto !






Soms krijg je in het voorjaar van dat magisch, wondermooi licht !
Als fotograaf zijn deze momentjes top momentjes ! 😋
Zeg nu zelf, als je dat door je lens ziet, dan kan je dag niet meer stuk hé ?






Mooi licht, mooie lente natuur… schoonheid zie je overal opduiken
Een handvol meeldraadjes in een piepklein lente bloesem bloemeke bijvoorbeeld ?





Hier heb ik in Nik tools een klein experimentje gedaan met Highkey fotografie.
De subtiele én kwetsbare eenvoud van dit plaatje vind ik wel sprekend…






Begin maart gaat de zon redelijk vroeg slapen…
Maar als fotograaf kan je heerlijk profiteren van lekker warm avondlicht !
Nogmaals heb ik de 135mm lens ongeveer 20 graden omhoog gericht en !!
Zalig mooie bokeh bolletjes rolden zomaar in mijn lens 😊
FYI, de kleurtemperatuur had ik hier op schaduw gezet, waardoor het licht “warmer” werd.





Het heb ik de lens terug evenwijdig met de aarde gezet…
De bokeh bolletjes zijn nu helaas verdwenen,
maar…
Een mooie, vredige voorjaar avondrust komt ervoor in de plaats 😉




Opmerkingen, reacties zijn zoals steeds welkom !
Alvast een dikke merci voor je reactie
en graag tot ziens in mijn volgend(e) foto logje(s)

Hoe mijn volgend logje er zal uitzien ??
of over welk onderwerp ik het dan ga hebben … ??
Wel… dat zien we dan wel hé.

Salukes,
Dirk

32 gedachten over “Macro zonder een macro lens

  1. Een mooie serie van de bloesem weer. De bloesem van de prunus is in het vroege voorjaar toch wel jouw favoriete bloemetje, geloof ik. Kijkend naar het licht, ben je er van ’s ochtends vroeg tot in de avondschemering mee bezig geweest.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Jan,
      Bloesems zijn en zullen altijd wel mijn favoriete modellen zijn in de prille lente.
      Die dag regende het niet en was er net genoeg licht achter de wolken om de belichting heel diffuus te houden. Kortom, perfect weer voor de witte bloesem bloemekes 🤗

      Geliked door 1 persoon

        1. Met een iPhone (mits deskundig gebruik) kom je zeker een heel eind verder, maar in ieder geval raad ik je aan om ergens een degelijke basis cursus fotografie te volgen…. Weet én besef dat fotografie zeker niet iets is dat je in een wip en een weer kan leren of kan begrijpen…Het heeft zijn tijd nodig…

          Geliked door 1 persoon

          1. Dank je. Ik heb een basiscursus gevolgd, met m’n iPhone kom ik ook een heel eind alleen dus niet zo ver om dit soort mooie macro’s te maken. Ik heb hier op WordPress m’n eigen foto’s geplaatst (vannoordenburgfototgrafie.com). Van de zomer wil ik op zoek naar een echte camera.

            Geliked door 1 persoon

            1. Dankjewel, m’n website is nog in de opbouwfase. Ik heb 1200 mooie foto’s op Flickr staan. Ik wil er minimaal 80 op m’n website hebben. Goed weekend!

              Geliked door 1 persoon

  2. The movement and colors are great in the third photo of the branch with buds. I like them all of course, and I appreciate your high key experiment, too. I love getting down on the ground (although it hurts!), placing the camera down low, and pointing up just a little when there’s water or sky in the background. This is the best time of year for that, with small wildflowers beginning to bloom here. Thanks for the post and keep them coming!

    Like

Plaats een reactie