Macro met een tussenring

Macro fotografie zal altijd wel mijn geliefkoosd stokpaardje
in mijn fotografie beleving blijven denk ik …
Weet je ? Ik vrees zelfs
dat ik ondertussen hopeloos verslaafd ben geworden,
aan de eeuwig durende & boeiende ontdekkingsreizen
in het kleine wereldje van de macro fotografie 😃

Voor macro fotografie heb je zelfs niet echt een ‘echte’ macro lens nodig !
Als je de brandpunt lengte van een lens kan verlengen,
dan kan je in verhouding tot dezelfde afstand evenveel dichterbij komen.
Een “gewone” lens geeft een 1:2 verhouding.
Een macro lens geeft altijd een 1:1 macro verhouding
(maar dat heb ik vroeger al eens uitgelegd, je kan alle logs hieromtrent
altijd op vragen door in zoeken macro verhouding” in te geven)
Je kan de brandpuntlengte van een lens verlengen dmv een tussenring
Een tussenring is een eenvoudige ring tussen je lens en je camera,
zonder lens of glaswerk. Deze ringen zijn 5,6,10,15,16 enz mm breed.
Deze ringen geven weinig of geen lichtverlies voor je foto resultaat.
Je kan deze ringen ‘stapelen’, maar dan krijg je wel lichtverlies…

Alle foto’s in dit logje zijn gemaakt met een Fuji XT2 ,
een Fuji X 35mm f1.4 lens én een Fuji 16mm tussenring.
De macro verhouding is ongeveer 1.5:1 ! Dat is korter dan macro !
Een setje tussenringen kan je al kopen voor één of twee tientjes…
Het is dus een prima alternatief als je een echte macro lens te duur vind 🙂

Maar dit is een fotografie logje… geen techie logje 😎

Er was eens een slakje…
dat ik toevallig vond op een betonnen boordstenen muurtje op ons tuin terras.
Het slakje is ongeveer 3mm groot, oneindig klein dus !
Ik nam er deze foto van en vergat dan verder dit piepkleine beestje…
tot !





Tot… De lente zon me de volgende ochtend wakker kriebelde…
Ik ben zeker geen ochtendmens, maar als ik macro tafereeltjes zoals dit mag ontdekken
in de vroege ochtend, dan sta ik paraat 🤗
Het slakje in de vorige foto was het zeker niet, maar op een paar cm verder van die plaats,
heb ik in die vroege ochtend, een ander slakje ontdekt dat ik in zijn/haar overleving modus
heb mogen fotograferen in een opgerold herfstblad !





Ik vind het schitterend om zonder een echte macro lens toch dichter bij de macro grens
van 1:1 te komen, door één of meerdere tussen ringen te gebruiken.
Meer meer en meer ga ik me ook richten op ‘gevoel’ én/of gevoelens in het macro wereldje…
Zoals dit verhaal van het (??) schadelijk slakje dat in zijn leefwereld, onbewust schade brengt aan onze planten en tuinweelde wereld.
In deze foto probeer ik die tegenstelling aan te stippen…





Met een prime 35mm lens én een APS-C camera
kan je op fotografie vlak een heel eind verderop !
Dit is een detail van een cactus (die mijn eega kweekt en verzorgd)
op 35mm f/1.4 geshoot…
Met dit lensje kan je lekker abstract gaan werken hé ?






Nog een ander cactusje die mijn eega kweekt en verzorgd…
De rode stekels in het groene cactusvruchtvlees vind wel geslaagd




Opmerkingen, reacties zijn zoals steeds welkom !
Alvast een dikke merci voor je reactie
en graag tot ziens in mijn volgend(e) foto logje(s)

Hoe mijn volgend logje er zal uitzien ??
of over welk onderwerp ik het dan ga hebben … ??
Wel… dat zien we dan wel hé.

Salukes,
Dirk

27 gedachten over “Macro met een tussenring

    1. Dank je Suske,
      ondertussen heb ik op strateqische plaatsen slakkenvallen, gevuld met Cara pils (uit den Aldi) geplaatst. De slakken verzuipen dan in bier ! Ik denk dat je verzonnen anti held, nonkel Juul zo’n dood ook wel ziet zitten 😂

      Like

            1. Maar is nonkel Juul dan onze echte, onze enige onvervalste, ongepolijste oer-Belg ?? Ons aller oer-vader ?? Maar misschien valt het verlossend antwoord morgen vroeg ergens vanuit de Belgische hemelen met een smak of een dreun uit de lucht ??

              Like

  1. The cactus photos are beautiful….photographing cacti closeup in a conservatory is a wonderful memory for me, now that I live too far away to go there. The snail is amazing, the way it snuggled itself into that leaf! I love it. 🙂

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie