De Olympus OM1 vuurdoop

Op 26 april dit jaar vertelde ik van de verkoop van mijn top-camera,
de Fuji GFX 50S (link naar dat logje).
De nieuwe camera die ik toen in de plaats kocht was de Olympus OM1
met de 60mm f/2.8 én de f/3 90mm macro lenzen.
Hét grote verschil tussen de Fuji én de Olympus is… Het gewicht !
Dat laatste vind mijn arme oude rug héél belangrijk 👍
Nog wat extra info over de OM1 (die ik online gepikt heb 😋) :
De camera heeft een unieke processor en een 20.4 megapixel Stacked BSI Live MOS-sensor.
Het compacte formaat en ergonomisch ontwerp maakt het een geweldige camera
om mee te nemen op pad.
Met een beeldstabilisatiesysteem van kwaliteit is een statief niet meer nodig voor
scherpe opnamen, dit ook bij weinig licht… (neem dit maar met een korreltje grof zout !🙃)

Meer (tech) info over deze camera kan je hier vinden en ook hier

Wat ik tot nu toe het belangrijkste vind :
De camera + 90mm lens wegen heel licht , de menustructuur is heel logisch
en simpel + begrijpbaar opgesteld, de kleuren zijn natuurgetrouw, de beloofde scherpte
(zelfs bij weinig licht) is ook echt !
Als het weer het toelaat ga ik proberen om de door de camera aangestuurde focus stacking
uit te voeren (dit is voor later eens)

Mijn eerste (positieve👍) indrukken met de Olympus OM1 én de 90mm f/3 macro lens :
Btw, alle foto’s zijn gemaakt in onze ruige tuin.

Kleine bieslook plantjes dit elk jaar weer opnieuw groeien in onze wilde kruidentuin.






Paardenbloemen… ofterwel beter gekend in de Vlaamse volksmond als Pissebloemen !
Onze tuin staat er vol van ! (Wat door sommige buren niet echt wordt gewaardeerd)
Maar ik ga er echt vanuit dat er geen onkruid bestaat, alles, maar dan ook alles heeft zijn nut !






Sommige pissebloemen zijn echt fotogeniek en doen hun best om zo mooi mogelijk
op de foto te pronken 😉
f7.1 , ISO 400 , 1/320s
Ondanks het kleine diafragma valt de onscherpte in de achtergrond héél goed mee.
Fotograferen met een Micro Four Thirds (MFT of m4/3 genoemd) is wel wat aanpassen
als je van Full frame of midden-formaat komt… Maar als je de basis fotografie regeltjes
redelijk goed onder de knie hebt mag er echt geen enkel probleem zijn.





Alle foto’s in dit logje zijn in de late namiddag geshoot.
Er is geen statief gebruikt.
Er blies een kalm briesje, dat de blaadjes en takken lichtjes heen en weer deed bewegen…
Een extreem dichtbij foto op 1/640sec, f/7.1, ISO 400 en -0.7 licht compensatie gaf
me dit heerlijk superscherp pluisjes universum !
Woow, deze camera (+ 90mm macro lens) geven me het plaatje waar ik lang naar heb gezocht…
zonder statief, flits …
Alles uit het losse & vrije handje !





Een Paardenbloem (ofterwel een Pissebloem) in een vroeger stadium …
Het waakzame oog van de ontdekkende fotograaf ontdekt een groen insect op de bloem !
Het kleine wereldje mogen ontdekken met een nieuwe camera én nieuwe lens is
echt wel een ontdekkingsreis in dat kleine wereldje 🤠
Die groene nimf is amper 2 tot 4 mm groot…
De details die de OM1 ziet én registreert vind ik veelbelovend 👍





Een andere hoek in onze ruige tuin..
Ons zomer terras !
Een of andere kruisspin had haar kroost hun levenskans gegeven
op een muurtje tussen ons terras én een oude bloembak.
Het spinnetje kon ik niet scherp krijgen (door de wind die alles in de war stuurt)
Maar na een tijdje kreeg ik wel de kans om scherp te stellen op de prooi van de spin…
De prooi is nu min of meer 100% scherp in beeld, terwijl de spin als dreigende onderwerp
naar de achtergrond wordt verbannen…
Fotograferen met MFT sensors… Het bevalt me ! 😎





Hetzelfde spinnetje als hierboven…
Het spinnetje zelf is amper 2 mm groot !
De prooi van de spin is volgens mij 1 tot 1.5 mm groot…
In het vroege lente avondlicht zijn zelfs de spinrag draadjes onzichtbaar






Een vlieg… Volgens mij heeft iedereen wel een hekel aan dit beestje…
Nochtans zijn het héél nuttige insecten die ons verlossen van heel veel afval
én smeerlapperij die door onze maatschappij wordt gedumpt in onze natuur…





Lelijke vliegen kunnen ook best fotogeniek zijn hoor 😉
Als ze maar die Seksie pose hoek kunnen vinden 😋





Zoals meestal bewaar ik het beste plaatje voor het laatste…
Een piepklein kevertje, zoekend op een kaal paardenbloem zaadjes veld…
Zoekend naar voedsel ?
Wie zal het ons ooir zeggen ?




Je opmerkingen, reacties zijn zoals steeds welkom !
Alvast een dikke merci voor je reactie
en graag tot ziens in mijn volgend(e) logje(s)

Hoe mijn volgend logje er zal uitzien ??
of over welk onderwerp ik het dan zal hebben … ??
Wel ja, dat zien we wel als het weer zover is hé

Ik wens jullie nog een gezellige vrijdag avond !

Dirk

26 gedachten over “De Olympus OM1 vuurdoop

  1. Haarscherp in onderwerp en loepzuiver in details, wat kan je nog meer verlangen. Missie geslaagd, schitterende resultaten Dirk. Met plezier bekeken.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Marc,
      Een camera moet minimaal loepzuiver zijn tot in de kleine detail hoekjes…
      Het belangrijkste voor mijn is dat de camera + lens een vol karakter in kleur én een stijlvol filmisch scherptegebied kan onderstrepen…Deze laatste eigenschappen hebben me over de streep getrokken 🤠

      Geliked door 1 persoon

    1. Een dikke merci Suske !
      De foto’s van de vlieg zijn op min of meer 20cm afstand van de vlieg gemaakt…
      Héél stilletjes het onderwerp benaderen is dus echt nodig.
      De camera tekent zelf de details uit die ik in de vele parameters heb ingegeven 👍

      Geliked door 1 persoon

  2. Wow, you’re clearly having a great time and getting wonderful results with the new setup. I know the OM-1 has many upgrades compared to me EM-1 Mark III but I’m not ready to spend the money – even a trade would cost too much right now. So I will enjoy it here. 🙂

    My favorites are the 2nd photo and the 2nd fly, the one that’s looking very cool. 😉

    Geliked door 1 persoon

    1. Met een software update ben ik ook altijd héél voorzichtig….
      Maar bij deze ‘pre’ update wist ik wat er op me af kwam en was dus heel attent en voorzichtig op eventuele fouten (digitale errors) of onbedoelde vergissingen !
      De OM1 is in die zin echt wel een top camera, zeker op macro vlak ! Met een Raynox DCR 250 filter is de combinatie niet te verslaan 😋

      Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Rudi,
      Het is niet echt een ‘aankoop’ geweest, maar eigenlijk was het een ‘ruil’…
      Een ruil tussen midden formaat lenzen en MFT lenzen + het wikken en wegen tussen de verhoudingen in APS-C én MFT glas…
      De MFT verhouding is hier duidelijk aan de winnende hand 😎
      Vermits je alles natuurlijk op de juiste verhouding schaal bekijkt natuurlijk 👍

      Geliked door 1 persoon

  3. Je bewijst hier maar weer eens dat het gaat om wie de camera vast heeft en niet om de camera zelf. Dezelfde top kwaliteit als altijd! Goed te lezen dat je zelf erg tevreden bent. En je rug ook.. Het pluisjes universum is m’n favoriet in dit setje.

    Geliked door 1 persoon

    1. Daar heb je groot gelijk in Ariel.
      Full Frame of midden formaat is goed als je echt héél grote foto afdrukken maakt.
      Maar wie doet dat nog ?
      99,9% van alle foto’s worden bekeken op een mobieltje of een tablet. MFT is voor mij ook dé perfecte oplossing in het sensoren aanbod 📷👍

      Like

  4. Heel knappe foto’s!

    De pluizige pissebloemen zijn fotogeniek

    Ze mochten bij mij ook op de foto (zullen later wel eens op blog komen)

    Heel leuk om insecten te fotograferen, jij en je fototoestel doen dat fantastisch

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie