De lente ontwaakt

De lente anno 2024 is echt geen lente om iets erover in de lente annalen te schrijven…
Dit jaar hebben we minder dan 10 dagen gehad,
die min of meer helemaal droog waren…!
Ik zie er niet tegenop om met regen of nat weer buiten te gaan fotograferen,
maar zelfs fotografie met regenweer gaat na een bepaalde tijd ferm mijn keel uithangen !

Alle foto’s in dit logje heb ik geshoot in maart 2024, wanneer het buiten ff droog was.
Zelfs het prille lente zonnetje kwam toen soms eens piepen 😎🌞
De locatie is nog steeds de ijzeren draad omheining van de schapenweide,
rechtover ons huis.

De camera is de Fuji XT5. De lens is de Canon 100mm f2,8 macro lens.
Een voor full frame geoptimaliseerde macro lens op een APS-C vlaggenschip camera…
Dat opent zeker nieuwe perspectieven 😃, zo heb ik toen ervaren 🤠
De scherpstelling heb ik zoals meestal gedaan via Focus Peaking…
Aan de hier afgebeelde grootte van het insect dat ik fotografeerde,
kan je zien in wat voor klein mini macro wereldje ik mijn dingetje moest doen ! 😋
Maar kom, je gaat me niet horen ‘klagen’, hoe moeilijker, hoe liever ik het doe 😁

Het twintig stippelig LieveHeersbeestje steelt hier de show !
Deze rakker is ook gekend onder deze naam : ‘Het gevlekt wilgenhaantje
Dit beestje heeft de winter overleefd in de beschutting van deze roestige ijzeren lus !
Wie doet het beestje dat na hé ?





België en Nederland samen kennen zo’n 60 soorten Lieveheersbeestjes…
(Wereldwijd komen er 5000 soorten voor !)
Dit beestje dat de 2023 winter op deze pinnekesdraad heeft overleefd is het Dertienstippelig
Lieveheersbeestje. Meer info over deze soort vind je hier






Een klein detail dat ik je niet wil onthouden…
In alle weilanden vind je afsluitingen om het vee binnen de omheining te laten.
Als deze metalen omheiningen ‘aangetast’ worden door mos én/of één of andere groen
aanslag, dan wil ik dat groen gegeven op gevoelige CCD zetten 📷👍
Met een scherptediepte van enkele millimeters kan je héél veel mooie dingen doen 😊





(Rechts zie je ) 2 tweestippelige Lieveheersbeestjes, onderweg naar ???
Ze komen aan deze taksprong een flink aantal van de Dertienstippelig Lieveheersbeestje tegen…
Zou het een gebied veroveren oorlog worden ??
Of is het amper een scheet in een fles ??






Een paar meter in de omheining verder ontdekte ik een nieuw nestje van 8 of meer
Dertienstippelig Lieveheersbeestjes. Die beestjes zijn een winterlang, beschut door mos en
metaal op dezelfde plaats gebleven…
Doe ze dat maar eens na hé ??






Een Dertienstippelig Lieveheersbeestje én een of ander rood , spinachtig wezen …
Wat dat rode, spinachtig wezen betreft, daar heb ik echt wel enkele twijfels over !
Is het een spin of familie van de teek ??

Vandaag kreeg ik hierover extra informatie van Marylou : Dat klein knalrood beestje is een fluweelmijt. Het beestje heeft een fluweelachtige beharing en heb ik deze week ook kunnen fotograferen. Het lijk op een klein spinnetje maar behoort niet bij de spinnen maar is een mijt
Een dikke merci Marylou 👍





Twee dolverliefde Dertienstippelig Lieveheersbeestjes,
samen in de veilige lus van een industrieel gefabriceerde weide omheining…
Om die sweet Love Story uit mijn jonge jaren film nog eens te zien,
klik hier 🤍






Pinnekesdraad kan vele vormen aannemen…
Maar hoe een echte boer de restjes pinnekesdraad aan én in elkaar kan draaien,
daar kan je echt niet tegenop 😋
Deze ‘weapon pose’ leek me een automatisch wapen te zijn uit de één of andere SF film






Nog een kleine loveStory van twee zeven stippelige Lieveheersbeetjes
in een door elkaar gedraaid én gemangeld kluwen van pinnekesdraad…🤍






Om dit logje voor vandaag te beëindigen…
Een Zeven Stippelig Lieveheersbeestje zoekt zijn weg,
op een oeroude, met mos overwoekerde betonnen weidepaal…

Ter informatie:
Alle foto’s in dit logje zijn genomen uit de vrije hand, ik heb géén statief gebruikt…
er is ook géén flits gebruikt.
Alle foto’s zijn in de Manuele stand gemaakt.





Opmerkingen, reacties zijn zoals steeds welkom !
Alvast een dikke merci voor je reactie
en graag tot ziens in mijn volgend(e) foto logje(s)

Hoe mijn volgend logje er zal uitzien ??
of over welk onderwerp ik het dan ga hebben … ??
Wel… dat zien we dan wel hé.

Salukes,
Dirk

24 gedachten over “De lente ontwaakt

    1. Dank je Jan,
      ik vond het bijzonder om deze kleine beestjes bij het ‘ontwaken’ van hun winterslaap te mogen fotograferen. De volgende dag waren ze allemaal al weg… Hoe een metalen draad afsluiting in een weide kan dienen als een winter schuilplaats voor het kleine wereldje 😃

      Geliked door 1 persoon

  1. Mooie beelden Dirk. Dat klein knalrood beestje is een fluweelmijt. Het beestje heeft een fluweelachtige beharing en heb ik deze week ook kunnen fotograferen. Het lijk op een klein spinnetje maar behoort niet bij de spinnen maar is een mijt

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Edward,
      En zeggen dat al deze foto’s op nog geen 50 meter ver van mijn huis zijn geshoot. Door de mobiele beperking met mijn lumbago, bekijk ik de wereld nu anders. En die beperking wordt dan op zijn beurt een opportuniteit 😉

      Like

  2. Dank je bluebrightly,
    Lieveheersbeestjes zijn de meest fotogenieke insecten vind ik.
    In Europa zullen nog wel meer dan 60 soorten Lieveheersbeestjes leven hoor… België en Nederland samen is maar een héél klein stukje van Europa 😉

    Like

Plaats een reactie