Mons (Bergen) – Een impressie

Mons (Bergen), dit leuke stadje was de culturele hoofdstad van Europa in 2015 én is tevens de hoofdstad van de provincie Henegouwen.

Dit leuke Waalse stadje is zeker een weekendje of een daguitstapje waard.  ’t is er leuk wandelen, er zijn berg-opjes en berg-afjesje, je kan er lekker eten aan democratische prijzen én de mensen zijn er nog vriendelijk laughing.

In een stad loop ik niet graag rond met een grote camera, dat schrikt de mensen af. Daarom heb ik een kleine heel handige fuji x100 camera (bijna identiek hetzelfde doosje als de Canonnet van over 40 jaar) en een fuji X-T1. Beiden zijn klein, ze vallen niet op bij de mensen en je kan er even machtige foto’s mee maken als een dslr.

 Ik dacht dat dit een of ander wapenschild was van Mons, Google leert me dat de vertaling van “respice aspice prospice” ‘Look backwards, look around, look forward’ betekent… Dezelfde tekst is in Liverpool teruggevonden, ook in vele Limburgse gemeenten vind met deze tekst in of rond een kerk. Zo eigen aan Mons is het dus niet, maar kom, ik vind het wel een mooi tegelwerkje.

mons,bergen,arne quinze,kunstwerk,planken,stad,europese,cultuurhoofdstad,2015,wallonie

 

 

Een of ander kerktorentje, het heeft wel iets vind ik. Vooral de bomen vallen hier op. De rechtse boom is nog fris groen, terwijl de linkse al vergeelde gouden blaadjes heeft. Voor wie het nog niet wist: Als ik een stad bezoek is het eerste wat ik doe: Verloren lopen ! Als ik echt niet meer weet waar ik ben, dan wordt het pas interessant tongue-out, op die manier ontdek je de leukste plaatsjes ! (De plaats waar mijn auto staat, die noteer ik op een briefje natuurlijk, ondergetekende moet nog naar huis geraken vanavond innocent)

mons,bergen,arne quinze,kunstwerk,planken,stad,europese,cultuurhoofdstad,2015,wallonie

 

 

Ik had al veel gehoord en gelezen over het ‘kunstwerk’ , The Passenger , dat Arne Quinze, speciaal voor Mons, culturele hoofdstad van Europa,  in elkaar heeft laten timmeren. Deze naturel, rood en wit geschilderde planken en balken overspanden vele gebouwen en dito straten. ’t is echt indrukwekkend om daaronder te lopen hoor. Op sommige plaatsen (zoals hier onder) ging de zwaartekracht bijna een loopje nemen met de werkelijkheid, heel raar om onder zoiets te lopen.

mons,bergen,arne quinze,kunstwerk,planken,stad,europese,cultuurhoofdstad,2015,wallonie

 

 

Blijkbaar hebben mijn collega fotograaf en ikzelf een heel goede beschermengel ! ! Want de dag nadien, in alle vroegte, is heel dit ‘kunstwerk’ in elkaar gedonderd ! surprised ! Ja hallo ! Heel het gevaarte is tegen de vlakte gegaan door het gewicht van zijn eigen ondraaglijke lichtheid !  Gelukkig is er niemand gewond geraakt (Ze hebben heel knappe beschermengelen daar in Wallonië tongue-out)

Wie meer wil lezen over deze ‘kunstgrap’ : http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/de-roemloze-aftocht-van-arne-quinze-uit-mons-2015  (Dit artikel = Moderne “Kunst”, overgoten met een licht verteerbaar, sarcastisch sausje. )

mons,bergen,arne quinze,kunstwerk,planken,stad,europese,cultuurhoofdstad,2015,wallonie

 

 

Mijn collega loodste me (niet zonder trots) de prachtige Sint-Waltrudiskerk binnen. Het huidige grondplan van dit gebed in steen dateert uit de 15e eeuw en is een mooi voorbeeld van Brabants-Gotische stijl. De Fuji X-T1 voorzien van een 10/35 mm breedhoek lens was in zijn element hoor cool !  Gelukkig had ik mijn statief mee, zo kon ik lange sluitertijden van enkele tientallen seconden maken (op iso 100) voor het 3x HDR belichtings trapje, zonder risico op beweging. Omdat het zo donker was in die kerk, was HDR wel nodig om alle details zichtbaar te maken. Welnu, ik vond het een prachtige kerk (ik heb een zwak voor indrukwekkende gebouwen)

mons,bergen,arne quinze,kunstwerk,planken,stad,europese,cultuurhoofdstad,2015,wallonie

 

De brandglasramen in deze kerk… daar viel mijn mond echt van open…

Zo’n prachtige kleuren en wat een magisch licht ! Ja hallo zeg ! Wooow !! tongue-out

Om dit alles goed op foto te krijgen, van heel donker naar echt fel (bijna wit) licht, dat kan je echt niet maken in 1 normaal belichte foto. Dus hier ook weer: HDR techniek is de oplossing

’t principe van HDR is: 1 foto onderbelicht, 1 foto normaal belicht, 1 foto ‘over’ belicht. Nadien voeg je deze 3 foto’s samen in photoshop (of SNS Hdr, of photomatix, of… of…) om een definitief eindresultaat te krijgen van alle 3 belichting samen. Wel oppasssen voor ruis, halo’s en allerlei lelijke artefacten die je foto slechter maken dan bedoeld. De ‘kunst’ is om een HDR foto te maken, die als foto aanvoelt, niet als HDR (en geloof me, dat is niet simpel soms!) Maar ook hier: oefening baart kunst cool (Fyi: ik  gebruik nu altijd SNS HDR, dat creërt de meest zuivere natuurlijk aandoende foto’s )

mons,bergen,arne quinze,kunstwerk,planken,stad,europese,cultuurhoofdstad,2015,wallonie

 

Een uitsnede van bovenstaande foto, om de details in de prachtige brandgeschilderde ramen te tonen

mons,bergen,arne quinze,kunstwerk,planken,stad,europese,cultuurhoofdstad,2015,wallonie

Mag vervolgd worden ? cool

Alle commentaar is welkom, maar aub: houd het netjes , dank u

15 gedachten over “Mons (Bergen) – Een impressie

  1. Ik moet er nog eens geraken in Bergen.
    Heel lang geleden dat ik nog eens in HDR fotografeerde en afwerkte.
    Moet daar ook nog eens tijd voor vinden.

    Like

  2. Was twee weken geleden samen met Ludo in Mons om er de aquareltentoonstelling te bezoeken en werd er inderdaad getroffen door de prachtige architectuur van deze stad.Ideaal om er urban te schetsen,die op en afjes zorgen voor fantastische perspectieven die ongetwijfeld moeten resulteren in goede schetsen.Bergen staat dus op de menu.Leuk op foto dien afval van het containerpark en gelukkig geen wind want zeker niet ongevaarlijk die pannelatten,maar als etalagekunst maakt het wel indruk,behalve dit vind ik dat persoonlijk niet zo denderend het is spielerei en dat is ook alles en niets meer.Waar gaan we naartoe als we verder al het groothuisvuil een beetje estetisch gaan ordenen en het dan catalogeren als kunst dat moet toch eens gestopt worden.
    Welke techniek je ook gebruikt om een foto te maken de kijker bekijkt alleen het eindresultaat en oordeelt of het goed is of niet dit is ook voor tekenkunst,schilderkunst,beeldhouwkunst.Schets in 10min of 2min je kan hier niet mee het resultaat verantwoorden voor de kijker die niet de vakman is. hij vindt het gewoon goed of slecht.Gelukkig bepaalt métier toch nog vaak de keuze van de kijker die wanneer hij tussen twee figuratieve werken in zelfde stijl meestal kiest voor het beste métier.Hopelijk nog een paar beelden van de prachtige gebouwen die je bij een wandeling door deze stad ontdekt op en rond de grote markt.Mooie beelden die mij terugbrengen naar een stad waar het leuk vertoeven is.

    Like

  3. Mag zeker vervolgd worden! Heb genoten van de beschrijving en de schitterende foto’s. Jij tovert werkelijk met je camera. Dat rood kunstwerk van Arne Q. Daar heb jij master peaces van gemaakt!

    Like

  4. Die eerste plaat is prachtig…weet je er iets meer over of waar heb je die juist gefotografeerd?
    Daar zit blijkbaar wel een heel verhaal achter…lijkt me op het eerste zicht kenmerken van een wapenschild met tal van verwijzingen te hebben?
    Zo zie je dat iedereen telkens iets anders vind…blijkbaar was de constructie reeds ingestort of nog niet gebouwd toen wij er laatst waren?… Blijkbaar geluk dat er niemand in de kerk zat, zelf weer andere glasramen getrokken dan deze…toch weer geweldig om te zien…grtjs

    Like

  5. dat mag zeker vervolgd worden! een heel mooie serie
    daarom lukt het mij niet van mooie foto’s in kerken te nemen, foto’s samenvoegen is niet aan mij besteed 🙂
    prachtig brandglas, ben ik zot van 🙂

    Like

  6. Je fotografie (kunst) is me bekend, is top en geniet er volop van, geweldig Dirk. Maar ook je vertel kunst en stijl is genieten geblazen. Je bent een zeer veelzijdig man, waar ik graag naar mag kijken en ……..luisteren. * Idee: om je tekst in te spreken, lijkt me gaaf Dirk.

    Like

  7. Mons, daar kom ik ook wel eens, af en toe. Een heel leuk stadje om te bezoeken.
    Knappe foto’s alweer, Dirk. Mooie HDR bewerkingen ook. Bij het binnenzicht van de kerk zie je werkelijk alle details. Je verliest dan wel een beetje het schouwspel van het licht, dat je in zo’n kerk (althans bij zonnig weer) kan hebben. Maar in dit geval is dat helemaal niet erg.
    Groeten !

    Like

  8. Kunstig mooi Dirk Hdr is chinees voor mij en geeft me ook niet zo’n goed gevoel Jij doet het blijkbaar zonder moeite zoals al het andere .Blijven doen en wij genieten “gratis” Groetjes

    Like

  9. Bergen (Mons) staat echt nog op mijn verlanglijstje Dirk. Die constructie verdiende het eigenlijk om in elkaar te zakken.
    Zeer mooie kerkfoto.
    Meestal gids ik donderdagen voormiddag in de St.-Carolus Borromeüskerk in Antwerpen. Ik ben zeker dat je je daar zou kunnen uitleven om foto’s te nemen. Kijk ook maar eens wanneer ik in de Kathedraal gids (redactie-agenda op mijn blog). Je bent er hartelijk welkom.

    Like

  10. Hoi Dirk,
    ben ik ff blij dat je een beschermengel hebt!!!!
    Stel je toch voor dat je zelf onder dat instortende kunstwerk terecht was gekomen!!!!
    Ohw gruwel! Daar moet ik niet aan denken. Bij de eerste foto van dit kunstwerk had ik gelijk al iets van neuhhhh….. niet mijn ding. De tegeltjes wel en ook de kerken en de mooie glas in lood ramen. Prachtige foto’s heb je daarvan gemaakt en zo mooi helder. Echt ene prachtig ‘klein’ cameraatje!
    Groetjes, Helma

    Like

  11. Prachtig impressie van Mons Dirk .
    Het rood springt er vrolijk uit .
    Lekker handig hoor een klein cameraatje mee in de stad.
    Doe ik de laatste tijd ook dan hoef je ook niet steeds om je camera te denken.
    en o zo handig!!
    hij maakt mooie foto’s !!

    Like

  12. Ben er nog nooit geweest Dirk, maar als ik je foto’s zie zou daar wel eens verandering kunnen in komen, prachtig zoals je de stad voorstelt
    groetjes Geert

    Like

  13. Tof dat je ons laat genieten van deze stad, en al je uitleg super, ik vind je verloren laten lopen in een stad wel de max, had daar nooit aan gedacht, moet ik ook eens proberen.

    Like

  14. Greet, op je blogj kan geen commentaar meer worden gegeven (Gesloten voor commentaar is overal de boodschap). Op je blog zelf vind ik geen link voor email of ander contact, dus zeg ik je het maar via deze weg 🙂
    Groetjes, Dirk

    Like

Reacties zijn gesloten.