Mons (Bergen) – Een impressie (part II)

Beste bezoeker,

Verleden week was hier geen blogje van jullie nederige blog dienaar, dit om de simpele reden dat mijn vrouwtje en ondergetekende in de Oostenrijkse bergen genoten van een zalige sneeuw & wandelvakantie tongue-out. Dat we op vakantie zijn, vertel ik liever niet in het openbaar, ook niet op facebook en aanverwante dingen … want inbrekers kunnen ook lezen hé  undecided  Enfin soit, ze mogen altijd eens proberen inbreken als wij weg zijn, dan merken de heren inbrekers wel wie er tijdens onze afwezigheid ons huisje bewoont 🙂  Maar voorkomen is beter dan genezen, dus zeg ik er niets van :-).

De foto’s uit Oostenrijk volgen nog natuurlijk… die moet ik eerst nog van RAW naar Jpeg ‘bewerken’. Nog ff geduld dus cool

Vele mensen vinden mijn impressie van Mons wel leuk, bij dezer nodig ik je uit om deze leuke stad nog wat verder te verkennen door het oog van jullie nederige fotograaf innocent

Het indrukwekkende interieur van de Sint-Waltrudiskerk noopt tot nederigheid, de totaliteit maakt me stil. Hier rusten eeuwen van gebed, wanhoop en hoop, blijdschap en verdriet, hoeveel doden zijn hier uitgedragen-hoeveel kinderen zijn hier gedoopt ? , hoeveel mensen zochten hier hun heil, kwamen en komen bidden voor…  Ik ben echt niet kerkelijk gelovig, maar foto’s nemen in deze omgeving maakt me wel nederig… De gewijde stilte hier probeer ik zeker niet te verstoren, wacht geduldig af tot deze linkse kerk gang verlaten is. Het levensgroot Christus beeld in dat dramatisch avond licht trekt me aan… Een ‘zomaar een kerk’ foto maken wil ik zeker niet doen, neen, dat zou hier echt banaal zijn. Ik wil de sereniteit van deze kerk proberen vatten, de echo’s van vervlogen tijden vinden, de gewijde stilte in mijn foto te leggen, het oneindig na-echoënde geluid van een kerkstoel die verschuift… De gepatineerde zijden glans op de vloeren uitgesleten door miljarden voeten,  Het ‘eenvoudig’ gegeven dat deze gekruisigde man, die opstond uit de dood (tot zover het verhaal), om ‘ons’ te redden, als basis van een wereldwijd geloof…  Al die dingen wil ik zien in mijn foto… Lieve bezoeker, Wat denk je zelf van mijn ‘impressie’ ?

mons,bergen,stad,europese,cultuurhoofdstad,2015,wallonie,fuji x100,fuji x-t1,hdr,kerk,sint-waltrudiskerk,waltrudis,brandglas,brandglasraam,henegouwen,doudou,ducasse van aat,elio di ripo,burgemeester

 

 

Deze pracht kerk kent ook vele ‘gebreken’… insijpelend vocht bedreigt het dak en stuckwerk op vele plaatsen, ook het fantastische kerk orgel wordt bedreigd door vocht frown. In onze moderne barre tijden vol opeenvolgende golven van economische crisissen vrees ik dat dringende onderhoudswerken nooit meer zullen gebeuren…  Beschavingen zijn als slingers…

mons,bergen,stad,europese,cultuurhoofdstad,2015,wallonie,fuji x100,fuji x-t1,hdr,kerk,sint-waltrudiskerk,waltrudis,brandglas,brandglasraam,henegouwen,doudou,ducasse van aat,elio di ripo,burgemeester

 

 

In donkere achtersteegjes van Mons, kom ik pareltjes van (officiële) Waalse ‘volkshumor’ tegen tongue-out

Op de belachelijke Vlaamse G.A.S. boete’s geven onze Waalse landbroeders een ludiek verweer !

Dit beeld spreekt voor zichzelf  cool :

mons,bergen,stad,europese,cultuurhoofdstad,2015,wallonie,fuji x100,fuji x-t1,hdr,kerk,sint-waltrudiskerk,waltrudis,brandglas,brandglasraam,henegouwen,doudou,ducasse van aat,elio di ripo,burgemeester

 

 

 

Zo’n typisch “achterbuurt” steegje in Mons…  Achterbuurt ??  Welnu, door dit straatje durf ik s’ nachts alleen te wandelen. Niemand zal me hier lastig vallen ! Deze ‘oude’ buurten zijn bevolkt met een internationaal studenten gezelschap , kunstenaars allerlei, oudere mensen, ook jonge gezinnen heb ik hier gezien… Op het eerste zicht is dit een gure buurt… Maar na verkenning en praten met de daar wonende mensen voel ik dat deze buurt ‘leeft’ ! Dat de mensen daar mekaar nog kennen bij naam en bijnaam, en vooral !… mekaar helpen als het nodig is…  Een veilig stinkend nest ! (tiens, is dat geen titel van een goed boek ?)

mons,bergen,stad,europese,cultuurhoofdstad,2015,wallonie,fuji x100,fuji x-t1,hdr,kerk,sint-waltrudiskerk,waltrudis,brandglas,brandglasraam,henegouwen,doudou,ducasse van aat,elio di ripo,burgemeester

 

 

 

Je kent ze nog wel, de wentelbare raam sluiters op de oude huisjes…

Toen men nog naar buiten moest, om de ‘blafeturen’ dicht te doen laughing

De charme van vervlogen tijden !

mons,bergen,stad,europese,cultuurhoofdstad,2015,wallonie,fuji x100,fuji x-t1,hdr,kerk,sint-waltrudiskerk,waltrudis,brandglas,brandglasraam,henegouwen,doudou,ducasse van aat,elio di ripo,burgemeester

 

 

 Omgezet naar grijstinten om van het geheel een grafisch genietertje te maken

mons,bergen,stad,europese,cultuurhoofdstad,2015,wallonie,fuji x100,fuji x-t1,hdr,kerk,sint-waltrudiskerk,waltrudis,brandglas,brandglasraam,henegouwen,doudou,ducasse van aat,elio di ripo,burgemeester

 

 

Een klein en gezellig restaurantje , op het einde van een oeroude winkelgalerij.

Zo’n mooie uitspraak nodigt echt wel uit om even binnen te springen en te genieten van dat mooie leven van ons 🙂 Tot onze spijt was het zaakje dicht… Volgende keer meer geluk denk ik dan.

Mijn vader zaliger zei het vroeger al: La vie est belle, en de maskes zijn fel tongue-out

mons,bergen,stad,europese,cultuurhoofdstad,2015,wallonie,fuji x100,fuji x-t1,hdr,kerk,sint-waltrudiskerk,waltrudis,brandglas,brandglasraam,henegouwen,doudou,ducasse van aat,elio di ripo,burgemeester

 

 

 

Als afsluiter vandaag :  Een door kinderen beschilderde gevel, dit in het kader van Mons, de culturele hoofdstad van Europa in 2015.

Het stadhuis, de grote markt , kerken, rijke handelshuizen … en die groene draak… die draak vertegenwoordigd iets heel belangrijk voor de inwoners van Mons, maar daarover volgende keer meer  (kwestie van de spanning er nog wat in te houden hé tongue-out)

mons,bergen,stad,europese,cultuurhoofdstad,2015,wallonie,fuji x100,fuji x-t1,hdr,kerk,sint-waltrudiskerk,waltrudis,brandglas,brandglasraam,henegouwen,doudou,ducasse van aat,elio di ripo,burgemeester

wordt vervolgd…  

12 gedachten over “Mons (Bergen) – Een impressie (part II)

  1. Mooi dat verticalisme van die zuilen,dat statische dat je dwingt in de sfeer en het verhaal mee te gaan.Het zwart- wit
    maakt het nog plechtiger.Zou nog eens terug gaan met sterk zonlicht dat van rechts invalt van tussen de zuilen dan heb echt die kerkelijke sfeer.Het moet natuurlijk mogelijk zijn de zon verplaats je zelfs in Mons niet.
    Krijg je de hulp niet van hier boven om een dergelijke foto te schieten kan je nog altijd voor slechts 1 euro van pure frustratie article 75 overtreden door je weet wel tegen de muur van de kerk te …….Pas dan wel op voor de draken.La vie est belle à Mons voor een gepassioneerde fotograaf.

    Like

  2. Prachtig log met verscheidenheid aan fraaie opnames Dirk.
    Zowel de indrukwekkende kerk als de details heel mooi.
    Het steegje doet zuidelijk aan . 😉

    Like

  3. Interessant logje Dirk, op een leuke en mooie manier gebracht. Op fotografisch vlak weet foto 1 me zeer zeker te bekoren. Het raamsluitertje raakt dan weer een nostalgische snaar, sfeervol mooi in beeld gebracht. Om het kort samen te vatten : ik heb genoten van dit logje, la vie est belle en ik reageer fel : KNAPPPP !! 🙂

    Like

  4. Mooie beelden Dirk Die eerste moet en kan er niets over zeggen zonder in herhaling te vallen La vie est belle Mijn vader zegde vroeger “De goei zijn de beste mae de rijken hebben het geld ” Groetjes

    Like

  5. Mons is een fotogeniek stadje. En dat heb jij als geen ander weten te benutten, Dirk. Erg mooie impressies !
    Groeten.

    Like

  6. Hoi Dirk,
    het lijkt wel of je de eerste foto in HDR hebt gemaakt. Als ik deze omzet in een gewon zwart/wit versie komt ie wat zachter naar voren maar dat is mijn mening hoor. De [plaat zelf is werkelijk prachtig uitgevoerd. Het steegje in Mons is een zeer aparte en ook eentje die om ‘kijken’ vraagt hihi….. De twee foto’s daaronder vind ik werkelijk schitterend! Zowel de kleur als de zwart/wit uitvoering. Je kan er wat van 🙂
    En nee, ik zou egt ook niet in het openbaar neerzetten als ik op vakantie zou gaan!
    Geniet nog van je verdere zondag. Hier is het grijs en nat dus ik hoop bij jou iets beter.
    Groetjes, Helma

    Like

  7. Er zitten juweeltjes tussen Dirk, mooi gebracht en ik vertel ook iet meer wanneer we weg zijn maar het huis is toch nog altijd bewoond…
    groetjes Geert

    Like

Reacties zijn gesloten.