Terug naar de Plantentuin

De Nationale Plantentuin van Meise is min of meer mijn geliefde plaats
geworden als ik natuur én exotische bloemen wil fotograferen.
Nu er nieuwe serres zijn gebouwd is het aanbod van tropische én
exotische bloemen en planten nog wat groter geworden 😋
Feit is : Je gaat je daar als bezoeker zeker niet vervelen 😉

Vandaag heb ik de Fuji X-T5 camera met de Canon f/2.8 100mm macro gebruikt.
De ondervinding leert me dat deze lens op een APS_C sensor een mooi, zachte
achtergrond geeft. Net wat ik hier nodig heb 👍
Een macro foto met scherpe & bijgevolg storende details in de achtergrond ,
vind ik spuuglelijk.
De combinatie tussen de afstand van de 100mm macro lens én het onderwerp
én het gekozen (liefst zo groot mogelijk) diafragma, maakt dat je de achtergrond
fluweelzacht kan maken…






Ook vandaag heb ik géén statief gebruikt…
De ISO houd ik graag zo laag mogelijk (bij deze camera is 125 ISO de beneden limiet)
Met een sluitertijd van 1/160s en f/2.8 kon ik twee gele bloemekes redelijk scherp
houden terwijl de rest van de foto verdwijnt in het onscherpe waas van de achtergrond.
Het voelt als schilderen met je lens…
(Dat laatste heb ik al dikwijls gezegd én ik zal nog meermaals zeggen 😎)






Een tot de tanden gewapende (woestijn) vetplant !
Het is ongelooflijk hoe de plantenwereld zich kan verdedigen !
Wat je hier ziet is het eind resultaat van enkele honderden miljoenen jaren evolutie 🤔
En zeggen dat alle leven ooit gegroeid is uit twee cellen die per ongeluk botsten met elkaar…
Evolutie is iets fascinerend !






Deze tropische plant doet me niet echt denken aan een paradijsvogel,
maar eerder aan een prehistorische Pteranodon, ook bekend als de Pterosauriërs.
Wat de echte neem is van deze plant, vind ik echt niet belangrijk.
Dat zijn vorm me doet dromen van prehistorische dieren vind ik véél mooier 🤗🙃






Soms vind ik echte juweeltjes in de nieuwe serres !
Is het een bloem, een struik, een boom, een plant ???
Dat laat ik graag in het midden…
De combinatie tussen de scherpte in de plant én de fluweelzachte achtergrond,
vind ik heel mooi !






Een andere kijkhoek van hetzelfde plantje geeft natuurlijk een ander plaatje…
De achtergrond naar boven toe is in orde,
maar de detail drukte naar de onderkant van de foto stoort me…
Ik zou natuurlijk met Photoshop en Ai technologie al die overbodige elementen,
naadloos kunnen verwijderen… Maar dan ben ik niet meer bezig met fotografie,
maar met knoeien met de werkelijkheid… Wat denk jij daarvan ?






De tot de tanden gewapende (woestijn) vetplant blijft me inspireren 😎
Een héél klein detail van deze plant (deze foto is 3 of 4 cm breed) geeft me een totaal
ander én meer kwetsbaar beeld van deze vetplant.
Zo zie je maar, in macro fotografie mag je niet te snel tevreden zijn 👍
In dit Kleine wereldje is ontzettende veel te ontdekken 🤗





Een tropisch palm blad.
Met deze foto belande ik in een nieuwe tropische serre…
De luchtvochtigheid was hier echt drukkend, de temperatuur was op het randje..
Ik heb diabetes (type 2) en ben bijgevolg gevoelig aan hoge temperaturen én
hoge luchtvochtigheid…
Maar gelukkig ken ik mijn grenzen in deze tropische omgeving.
Na 30 min was ik al aan de buitendeur en verwelkomde de frisse buitenlucht 😃
Maar intussen kon ik deze foto maken van :
Water… het leven brengend water
Maar Ook dat zelfde broodnodige water,
waar nu al lokale oorlogen voor worden uitgevochten… 😶






Je opmerkingen, reacties zijn zoals altijd welkom !
Alvast een dikke merci voor je reactie
en graag tot ziens in mijn volgend(e) logje(s)

Hoe mijn volgend logje er gaat uitzien ??
of over welk onderwerp ik het dan ga hebben … ??
Wel ja, dat zien we dan wel hé 😎

Nog een gezellige donderdag avond 😉

Dirk

14 gedachten over “Terug naar de Plantentuin

Plaats een reactie