i šŸ’šPrime lenzen

Een prime lens…
De laatste jaren heb ik er dikwijls over gepraat Ć©n ermee gewerkt.
Vandaag gaat het over de aps-c 56mm f/1.2 prime lens van Fuji X.
(Deze lens is in het Fullframe equivalent een 84mm f/1.2)
(Wat info over de verschillende sensors)
Hoe groter de sensor is, hoe zachter je de achtergrond kan maken.
Maar een grotere sensor, betekent meestal ook een zwaarder toestel Ć©n
zwaardere lenzen, die je altijd moet meesleuren.
Maar als je met een kleine, lichtgewicht aps-c camera een lichtechte prime
lens gebruikt, dan valt het voordeel van die grotere sensor snel weg.

Vroeger waren prime lenzen redelijk duur. Vandaag de dag zijn ze vƩƩl
goedkoper geworden, zeker nu China top prime lenzen verkoopt aan
dumpingsprijzen. Op de tweedehands markt kan je ook soms interessante
koopjes doen, maar je moet wat geduld hebben en wat meer zoeken.
(btw, De lens van vandaag is ook een tweedehands lens…)

Het werken met een hƩƩl groot diafragma (heel klein F getal), laat je toe
om de achtergrond in een waas te laten verglijden…
of in een wolk van heerlijke bokeh bolletjes te zetten šŸ˜ƒšŸ’š




Als je de lens een beetje schuin naar boven (richting licht) zet krijg je bokeh !
Hoe een takje van een haag uit onze voortuin er helemaal anders uitziet nu šŸ˜‰






Hetzelfde takje als hierboven, maar dan met een ietwat andere kijkhoek.






Een meterslang takje van de klimop naast de school…
In de zomer is die muur helemaal groen begroeid.
Het spreekt voor zichzelf dat ik de lens helemaal open draai op f/1.2






Minimalisme wordt de laatste jaren meer en meer belangrijk in mijn fotografie.
Less is more dus…





Een maisveld, op 200 meter van ons huis.
EĆ©n verdord maisblad is herkenbaar, de rest van het landschap vervaagt…
Het is alsof je de wereld doorheen een oog spleetje ziet šŸ¤—





Nog een groot voordeel van een prime lens is dat je in het bijna donker
nog steeds vlijmscherpe foto’s kan maken van je onderwerp Ć©n tegelijk
de achtergrond kan laten verdwijnen in een waas…
Een hƩƩl klein beetje licht deed het verdorde boomblaadje heel mooi oplichten.




Om dit logje voor vandaag te beĆ«indigen…
Een variatie op het thema van hierboven.
De avond komt eraan… Het begint te schemeren…
Maar dit juweeltje van een lensje blijft alles geven šŸ˜‹



Je opmerkingen, reacties zijn zoals steeds welkom !
Alvast een dikke merci voor je reactie
en graag tot ziens in mijn volgend(e) logje(s)

Hoe mijn volgend logje er zal uitzien ??
of over welk onderwerp ik het dan zal hebben ā€¦ ??
Wel ja, dat zien we wel als het weer zover is hƩ

Ik wens jullie nog een gezellige dinsdag avond toe !

Dirk

22 gedachten over “i šŸ’šPrime lenzen

  1. De resultaten mogen er wezen en ze ogen allemaal stuk voor stuk heel bijzonder. Jij kunt prima overweg met die prime-lens.

    Louter ter informatie even deze mededeling Dirk; Omdat mijn gekozen domein mij tot nu toe niet zo goed afging koos ik voor een meer toepasselijke, namelijk eentje die veel gemakkelijker gangbaar is en tevens ook zowel op Instagram, YouTube, Wikiloc reeds gebruikt wordt. Mijn nieuwste domeinnaam is: https://www.marcgaatwandelen.be/

    Groetjes, Marc

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie