Mosjes en bloempjes

Macro fotografie kent vele vormen… je kan extreem gedetailleerd werken (zie mijn vorige post), ofwel kan je werken op compositie, kleur, vormen, enz. Beide vormen zijn een uitdaging Stoer

Het kleine wereldje van moeder natuur inspireert me telkens weer…

De wonderbare wereld der mosjes bijvoorbeeld. Een onbekende wereld voor de meeste mensen. ’t is een fascinerende wereld als je het micro macro wereldje induikt ! LachenMos plantjes zijn meestal zo klein dat je ze amper kan zien. Met de MPE65 macro lens (uit de vrije hand!), ingesteld op 3:1 verhouding, heb ik op F8 een scherptediepte van 0,25mm. Dat geeft me meer dan genoeg creatieve mogelijkheden om mosplantjes afzonderlijk te fotograferen en de rest van het moswereldje te laten verglijden in een waas. Mijn ‘studio’ is hier gewoon een klein stukje plastiek, waar ik een stukje mos van ongeveer 1cm² heb opgelegd. Als belichting heb ik de zon genomen. Locatie: Ons terras. Tijdstip: een uurtje voor valavond, dan is het (zomer) zonlicht op zijn mooist. En natuurlijk borrelen de haiku woordjes weer naar boven Tong uitsteken

 

Samen verbonden

 

Twee kleine mosjes

innig samen verbonden

dansen met mekaar

macro,macrofotografie,100mm macro lens,mos,mosjes,klein

 

 

Een groen ballet

 

Het zijn sterdansers

die samen verstrengelen,

tot een groen ballet

macro,macrofotografie,100mm macro lens,mos,mosjes,klein

 

 

 

 

Een groene kraanvogel

 

Met de sierlijkheid

van een groene kraanvogel

kromt het mosje zich

macro,macrofotografie,100mm macro lens,mos,mosjes,klein

 

 

 

Mini bomen

 

Als mini bomen

staan de mosjes in hun bos

groeiend naar het licht

 

macro,macrofotografie,100mm macro lens,mos,mosjes,klein

 

In de titel van dit postje staat ook ‘bloempjes’… wel, hier zijn ze dan, de witte blommetjes. Hun naam ken ik niet, ze groeien hier zomaar in onze bloemenwei, de rakkers ! Tong uitsteken
Je moet echt wel goed uitkijken om ze te zien, zo petieterig klein zijn deze wit/rood/gele bloempjes. Ze zijn nog kleiner dan vergeet-mij-nietjes ! Mijn macro lens komt goed van pas, om de schoonheid van deze lilliputtertjes te verkennen en te bewonderen. Dat kleine wereldje… wat is het fascinerend hé Lachen

macro,macrofotografie,100mm macro lens,mos,mosjes,klein

 

Wachten op een bij

 

Kleine meeldraadjes

omringd door witte blaadjes

wachten op een bij

macro,macrofotografie,100mm macro lens,mos,mosjes,klein

 

Om je een maatstaf van grootte te geven, heb ik hier een yale huissleutel bij het bloempje gelegd. Zo heb je direct een idee hoe petieterig klein dit witte bloempje is… De natuur verbaast me telkens weer ! Lachen

macro,macrofotografie,100mm macro lens,mos,mosjes,klein

14 gedachten over “Mosjes en bloempjes

  1. sierlijke fotografie en lyrische woorden, mooi
    die mosjes zijn zeker heel erg klein en moeilijk er scherp op te krijgen
    het bloemetje zo lieflijk

    Like

  2. De middelste van de bloemetjes spreekt me het meest aan….schitterende haiku’s en fascinerend die mos boompjes, als je het er niet bij zou zetten, zou je niet weten wat het was…aan gras denk je dan, maar niet aan mos grtjs

    Like

  3. je weet ons te verwennen met dit “kleine wereldje” Dirk….
    heerlijke foto’s en je haiku’s maken dit een prachtig logje af
    prettige dag gewenst

    Like

  4. de onperfectie van de huissleutel tegenover de magistrale perfectie van de natuur fascinerend.De kraanvogel meesterlijk huwelijk van prachtige fotografie en geniale schrijfkunst,wanneer maak je een eerste boek en voor nieuwjaar zullen je wenskaarten met foto’s samen met de passende haiku toch een schot in de roos zijn in de boekenwinkel niet.Waarop wacht je Dirk.Die bij moet niet wachten dat bloempje is gewoon prachtig,het zijn weer schilderijtjes Dirk.

    Like

  5. Ik ben er dan ook echt helemaal stil van Dirk!
    Dat je goed bent in de macrofotografie heb je al vaker laten zien en het is je ook een groot gegeven dat je dit zo mooi kunt vastleggen. Ook deze mooie mosjes zijn weer heel vakkundig op de gevoelige plaat vastgelegd en ik geniet daar dan ook heel erg van. zoals je weet hou ik van mosjes en mossen en dit is dan ook een spekkie naar mijn bekkie 😉

    Like

  6. Ja, was je maar daar enige decennia geleden, wij kregen zo les over de Bryophytae en de Pteridophytae, zonder beeld, met zo een frul tekening. ach waren er maar deze mooie foto’s.

    Like

  7. Het verschil tussen de school middelen van vroeger en nu is ongelooflijk groot… ooit heb ik nog met een griffel en een lei gewerkt ! , de leerkracht (een pater of een broeder) had een lange houten regel om op onze vingers te slaan… Maar gelukkig waren er ook progressieve leerkrachten die ons aanmoedigden om kritisch te denken en niet zomaar alles klakkeloos aan te nemen of te geloven. Een gezonde eigenschap die vandaag de dag minder en minder wordt aangemoedigd 😦 Vandaag de dag vind je teveel “volgers” en te weinig “durvers” of “hernieuwers”…

    Like

Reacties zijn gesloten.