Roest Op Zondag

Voor de unieke Roestige Blog-titel (zie hier boven) heb ik vandaag,
als parameter ‘roestige auto wielen’ ingegeven.
Dat deze roestige hoofding titel met Ai software is ontworpen
weet je al langer dan vandaag natuurlijk 👍

Het onderwerp voor vandaag is een vervolg van dit logje…
Die oude gasfles schroefdop heb ik nu gefotografeerd mét behulp van een statief…
Omdat ik nu de uiterste macro grenzen van de Olympus 90mm macro lens opzoek,
heb ik als toemaatje een Olympus MFT 1.4 focus extender gebruikt !
(Later volgt nog de Olympus MFT 2x focus extender)…
Met deze extender tool kon ik nipt over de 2:1 macro, naar de 3:1 macro grens gaan !
Maar omdat de scherptediepte op dit macro vlak echt héél klein is (1 tot 2 millimeter !),
is het uit de vrije hand scherpstellen min of meer onmogelijk !
Daarom heb ik hier een statief + macro rail slede gebruikt 😎

Een piepklein detail beeldje van de roestige schroefdop van de gasfles…
Als je diep in het micro macro wereldje duikt,
dan wordt alles anders 😃





Met f/7 probeer ik hier zoveel mogelijk scherpte te verzamelen…
én een zachte achtergrond te behouden.
Misschien moet ik eens naar f/13 gaan voor meer scherpte diepte ?
Maar dan krijg ik misschien diffractie ?
fotografie is steeds wikken en wegen 🙃





Zoals meestal reserveer ik mijn (naar mijn oordeel) mooiste foto in dit logje,
voor op het laatst 😃.
De macro scherpte diepte is hier ongeveer 1/2 millimeter !
Het roest focuspunt in deze abstract nabij wereld wordt hier wel héél klein 😉
Maar het nodigt uit om nog wat verder te gaan 🙃
(Meer daarover later meer…)




Je opmerkingen, reacties zijn zoals steeds welkom !
Alvast een dikke merci voor je reactie
en graag tot ziens in mijn volgend(e) logje(s)

Hoe mijn volgend logje er zal uitzien ??
of over welk onderwerp ik het dan ga hebben … ??
Wel ja, dat zien we dan weer wel hé

Een goed én hopelijk zonnig weekend weekend !

Salukes,
Dirk

12 gedachten over “Roest Op Zondag

    1. Dank je Jan,
      Op dit kleine micro macro vlak werken, is bijna balanceren op het scherp van de snede.
      Als er bijvoorbeeld een vrachtwagen passeert in de straat, is de foto gegarandeerd onscherp én/of bewogen. Daarom dat ik hier met een macro slede én een afstandsbediening werk om af te drukken. Ter info: De eerste foto is met f/4 gedaan en van dubbel zo ver al de laatste foto. De laatste op f/11 en 2x dichterbij dan de eerste foto…
      Als ik nog dichterbij wil komen, moet ik zeker met extra licht werken. Daar werk ik nu aan…

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie