Macro’s in ’t voorjaar

Nog wat experimentjes met de MP-E 65mm macro lens. Deze lens heb ik vroeger al eens besproken. Er is géén autofocus, je stelt scherp door de lens voor of achteruit te bewegen. De DOF (Depth Of Field, ScherpteDiepte) bedraagt amper een paar 10de mm. Een statief is in de meeste gevallen uitgesloten, omdat de meeste insecten al lang verdwenen zijn, eer het statief is opgesteld. Een echt pokkeding dus, deze lens !  Met deze lens heb ik maanden geoefend, ontelbare foto’s weggegooid wegens onscherp. Maar uiteindelijk krijg ik het geleerd, kan ik echt stil blijven zitten en ‘voel’ ik aan wanneer ’t moment om af te drukken gekomen is.

Foto 1: De lens op gewone 1 op 1 instelling (daar waar elke andere macro lens zijn grens heeft)

macro, canon5dmk2, tuin, insecten, natuur, voorjaar, lente

 

Foto 2: Dezelfde wants, op 3x vergroting. Merk ook op hoe de scherptediepte op deze uittrek enorm verkleind !

macro, canon5dmk2, tuin, insecten, natuur, voorjaar, lente

 

Foto 3: Terug dezelfde wants, met de MP-E 65mm op 4x uittrek. Om nog iets van scherpte over te houden is hier de lens dichtgeknepen tot f16. Om de lange sluitertijd op te vangen ben ik naar 1000 iso gegaan en heb de macroflitser gebruikt (flits op 2de gordijn). Zo kon ik de sluitertijd tot 1/60ste houden. De wants zelf heeft in die tijd een heel klein beetje bewogen, de foto is niet helemaal scherp zoals ik het wou… maar ’t gaat de goeie kant uit 🙂 

macro, canon5dmk2, tuin, insecten, natuur, voorjaar, lente

6 gedachten over “Macro’s in ’t voorjaar

  1. Leuk stukje om te lezen, zeker omdat vroeger autofocus nog niet eens bestond! En hoe vaak we het ook ontkennen, toen werden er ook pracht foto’s gemaakt. Ik zelf heb een 500mm zonder autofocus en oefening baart kunst, maar ik moet eerlijk zeggen (stiekem pak ik vaker mijn 300mm AF). Ik zelf fotografeer alleen met stief omdat je anders gewoon niet het beste eruit kan halen. Macro is ‘vroege vogel werk’, zelf ga ik altijd rond een uur of 5 op pad. De insecten bewegen dan niet, ze moeten namelijk eerst opwarmen door de zon! Hierdoor zie je vaak macro’s met condens op de insecten. Ik hoop dat je wat aan deze tip hebt. Groetjes, aranka

    Like

  2. Een pokkeding is wel de juiste uitdrukking, ik kan er van meespreken. Een duur pokkeding weliswaar, maar met veel oefening én veel omgevingslicht krijg je betere resultaten. Uit de hand met deze lens levert mij geen enkele goede foto op. Met statief en sliding plate én veel geduld lukt het beter. In de natuur heb ik steeds het gevoel te veel te missen met deze lens, ik gebruik ze liever in de ministudio.

    Like

Reacties zijn gesloten.