Nationale Plantentuin in februari

Zelfs in de winter is de Nationale Plantentuin van Meise
open. Natuurlijk zal je daar geen zomerse bloemen
of lentebloeiers zien, maar in de tropische serres kan je
als fotograaf veel fotopret beleven 🤗
En voor die pret doen we het tenslotte
Begin februari 2023 was het overwegend grijs en regenachtig.
In de serres was er daardoor niet echt veel licht…
Je kan de ISO omhoog jagen om snellere sluitertijden te krijgen,
maar dan heb je kans op digitale foto ruis en andere onplezierige
dingen die je wil vermijden.
Daarom gebruikte ik een flitser met een softboxje errond om
zachter licht te krijgen. De flitser staat niet op de camera,
maar hield ik in mijn hand of klemde die met een gorillapod
ergens aan een of andere tak of paaltje.
De flitser werd gestuurd via een draadloze controller.
De flitser zelf staat op manuele stand, zodat ik zelf de controle
heb over de flitslicht sterkte.
Baai de wee… ik werk nooit met TTL op een flitser…
TTL = de A van automaat… daar heb ik een hekel aan.

De ingang van de woestijn planten serre …
Talloze slingerplanten woekeren over de wandelpaden…
(Deze foto is zonder flitser gemaakt)
Hier voelde ik dat de natuur altijd het laatste woord zal hebben…
en dat de mensheid moet beseffen dat we anders moeten gaan leven…




Cactussen zijn echte overlevers !
Ze hebben een manier gevonden om het minieme dauw water in de woestijnen op te slaan, om zo de verzengende woestijn hitte te weerstaan !




Een diagonale compositie…




Deze cactus (zo’n 30cm hoog) bestaat uit 5 “platen” die ster gewijs
groeien. Elke ‘plaat’ heeft een héél venijnige stekel rand !




Een tropisch plantje dat op 2 februari al in bloei stond.
Uit die kleine, groene knopjes groeien lange rode “”stengeltjes”, met
op de uiteinden een of ander donker gekleurd knopje.
De naam van deze (plant, bloem ?) heb ik niet gevonden…




In het zelfde rode stekelig plantje trok een beweging mijn aandacht…
Tussen de rode stekeltjes zag ik tientallen piepkleine mieren !
Volgens mij zijn dit faraomieren.
Deze beestjes zijn ongeveer 0,2cm lang.




Een ander rode draadjes plantje…
Hier zie je beter hoe de mieren in en op dit plantje leven.




Stilleven van een verdord takje…




Nieuw groen begint met mondjesmaat te groeien in de woestijn serre.




Cactussen kunnen de meest rare vormen aannemen !
Deze cactus plant voelt als een keihard, opgerold droog blad,
met een blauw/zwarte stekelrand.
Overlevings evolutie kan de meest rare vormen aannemen !




Salukes, en graag tot weerzien in mijn volgend foto logje…
Over hoe of wat de inhoud van dat volgend logje zal gaan ? ….
Nu ja, dat weet ik nu nog niet.
We zien dat wel als het zover is hé ? 😊


Vriendelijke groetjes,
Dirk

20 gedachten over “Nationale Plantentuin in februari

  1. Een uitje naar Meise levert altijd wel iets boeiends op hé. Die faraomieren had je natuurlijk weer goed in het visier. Niks mis met de belichting hoor, je flitser en softbox hebben hun diensten weer bewezen.

    Geliked door 1 persoon

  2. Deze set = vet! Om het maar eens in de arme woorden van deze tijd te zeggen. De laatste foto met de mieren vind ik heel mooi door de kleuren, belichting en compositie. Ik haat flitslicht… maar jij verstaat de kunst om het onzichtbaar; in dienst van de foto te gebruiken. Mijn complimenten! 🙂

    Geliked door 1 persoon

    1. Een dikke merci Harrie !
      Een flits in de flitsschoen van de camera… daar heb ik ook een hekel aan ! Dat is het lelijkste licht dat je kan hebben. Mijn flitslicht staat altijd manueel ingesteld, soms belicht ik langs onder, boven, links, rechts… het is altijd werken op het persoonlijk gevoel en smaak. Soms zet ik ook een wit- plastieken bol over de flits, om het licht nog meer diffuus te maken. De automaat van de flits (TTL , ETTL, PTTL,enz) gebruik ik nooit…Ik haat flits-robotica 🙃

      Like

  3. Een mooie gevarieerde serie weer, Dirk. Je diagonale compositie vind ik erg mooi in al zijn eenvoud. Maar ook de plant met dat grappige rode bloemetje mag er zijn. Mooi dat je daar die kleine mieren op ontdekte. Ik had laatst een soortgelijke ervaring met de mieren en de bladluizen op onze helleborus. Altijd leuk dergelijke verrassingen. 🙂
    Maak er een mooie dag van.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Jan,
      Eenvoud in fotografie probeer ik zoveel mogelijk op te zoeken. Als alle foto elementen op hun plaats komen, dan kan je met heel weinig toch veel vertellen hé.

      Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Edward,
      Dat takje groeide ongeveer 1 meter boven mijn hoofd.
      Het glas van de serre stond 2 meter hoger, zodat het takje mooi los kwam uit die achtergrond.

      Like

Plaats een reactie